Idag lanserar fintech-bolaget Billecta en ny tjänst som gör det möjligt att betala traditionella fakturor med mobilappen Swish. Tekniken är baserad på den senaste versionen av Swish som lanserades i november. Billecta förenklar vardagen för företagare – och främst dess kunder – genom att låta dem ”swisha” betalningen för fakturan.
Billecta har med närmare 1000 kunder på kort tid etablerat sin faktureringstjänst på den svenska marknaden. Billectas systemlösning automatiserar hela fakturaprocessen – från skapande och distribution av faktura till avstämning av inbetalningar och bokföring. Dessutom har Billecta på ett smart vis adderat ett flertal olika distributions- och betalsätt, vilket förenklar slutkundens betalning.
– Det känns som en riktig milstolpe att kunna erbjuda en unik lösning som förenklar betalprocessen för både våra kunder och deras slutkunder. Det finns idag stor efterfrågan på att betala sina vanliga fakturor med mobilen på ett smidigt sätt, säger Jonas Ahlberg, VD och grundare Billecta.
Fakturautställaren kan i Billectas tjänst välja Swish som betalalternativ och dessutom leverera fakturan via SMS. Via länken i SMS:et får kunden en förifylld Swish-betalning att signera. Billecta prickar som vanligt av inbetalningen och uppdaterar bokföringen automatiskt.
Billectas tjänst automatiserar och förenklar kundernas faktureringsprocess. Fakturor skapas i ett användarvänligt gränssnitt eller med hjälp av en integration till aktuellt försystem. Därefter distribueras fakturan till mottagaren via post, e-post eller sms. Mottagaren kan sedan välja att betala fakturan via bankgiro, autogiro eller Swish – oavsett betalsätt stämmer Billecta av inbetalningar direkt på fakturaavsändarens egna konto. Bokföringen uppdaterar Billecta löpande genom integration till bokföringssystem eller genom filexport.