Ibland går det snabbt och ibland går det riktigt snabbt. Det är något som svenska fintechbolag fått erfara efter den explosionsartade utvecklingen inom fintech de senaste två åren.
Men hur duktiga är de på att ta hand om sina kunder mitt under tillväxten?
Medan branscher inom hotell-, restaurang- och turistindustrin mötte svåra motgångar under pandemin fanns det en annan industri som istället såg exponentiell tillväxt: Fintech. Bara i Sverige har hundratals fintechbolag seglat upp på marknaden och tagit stora andelar både inrikes och utrikes.
Företagsprocesser när bolaget skalar upp
Ett bolag under stark tillväxt har en viktig uppgift att lösa: Få samtliga företagsprocesser att följa kurvan när verksamheten skalas upp. När detta misslyckas riskerar bolaget i bästa fall en avmattad tillväxt, medan det i värsta fall kan innebära ekonomiskt skadliga konsekvenser – i synnerhet när det får en negativ inverkan på företagets kunder.
En mycket viktig företagsprocess är således kundtjänsten. Att bibehålla kvalitet hos din kundtjänst är avgörande för såväl omdöme som fortsatt tillväxt.
Ökad försäljning innebär ökat tryck på kundtjänsten
Snabbväxande fintechbolag vill många gånger fortsätta fokusera på kärnverksamheten och utveckla sin tjänst. Den befintliga kundsupporten man hade från början kan snabbt bli överbelastad om den inte skalas upp i förhållande till en ökad försäljning. Hur påverkar detta kundbemötandet?
Som fintechbolag behöver du en snabb och skalbar lösning för att stärka upp din kundtjänst i god tid. Ofta föranleds en släpande kundtjänst av långa rekryteringsprocesser och intern tidsbrist. Därför väljer många inom fintech att outsourca sin kundtjänst.
Lösningen som avlastar svenska fintechbolag
FintechFactory är ett outsourcingbolag under OnlineFactory Group som helt fokuserar på kundtjänst för svenska fintechbolag. Genom att kombinera enkelhet, flexibilitet och skalbarhet får varje kund en helhetslösning som är anpassad efter deras unika behov.
Med en lösning från FintechFactory får du som kund en egen dedikerad personal som enbart jobbar för, och blir experter på, just er. Genom att alltid arbeta i kundens egna system behöver ni inte anpassa er efter någon annan.
FintechFactory erbjuder idag kundtjänst på 15 olika språk, och kan hjälpa ditt fintechbolag att säkra upp kundtjänsten på samtliga marknader som ni verkar på.
Att komma igång med outsourcing av kundtjänst är både enkelt och smidigt. Ta kontakt via FintechFactory.se eller genom direktmail till info@fintechfactory.se för en mötesbokning redan idag.