Se upp för nätbedragarna när du julhandlar – expertens tips
Hem NYHETERE-HANDEL Se upp för nätbedragarna när du julhandlar – expertens tips

Se upp för nätbedragarna när du julhandlar – expertens tips

Publicerat av: Redaktionen

När julen står för dörren passar nätbedragarna på att utnyttja svenskarnas julstress och det faktum att många väntar på paketleveranser.

Men det går att undvika bluffarna.

Handeln inför Black Friday och jul är igång. 85 procent av svenskarna handlar på nätet, enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet”. Nätbedragarna känner väl till att många är julstressade och väntar på paket. Förra året blev fler än hälften av svenskarna utsatta för bluff-mejl och bluff-sms, visar rapporten.

– Internetstiftelsen arbetar för att fler ska bli säkra och medvetna internetanvändare. Inför julen vill vi varna för nätbedragare, som i år använder nya tillvägagångssätt, och samtidigt påminna om att man med enkla medel kan minska risken att bli lurad, säger Carl Piva, vd, Internetstiftelsen.

Se upp för nätbedragarna när du julhandlar – expertens tips

Inför julen behöver man vara extra vaksam om man får mejl eller sms som på olika sätt handlar om post- och paketleveranser.

Det är väl känt att bedragare anpassar sig till händelser i samhället.

Björn Appelgren, som är folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen, höjer ett varningens finger för nätbedrägerier vid två tillfällen i under julhandeln: när du handlar varorna och när du får meddelanden om paketleverans.

AI-genererade falska nätbutiker

En stor del av alla kortbedrägerier sker i falska nätbutiker. De är designade för att du ska tro att du handlar i en äkta butik men du blir i själva verket av med dina kortuppgifter eller luras att fastna i en kostsam prenumeration.

– Under hösten har vi dessutom sett exempel på flera falska nätbutiker som är AI-genererade. Precis som tidigare luras du att tro att du är inne på en äkta nätbutik, men med hjälp av AI gör bedragarna sidorna mer trovärdiga, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig, Internetstiftelsen.

Falska mejl och sms

Inför julen behöver man vara extra vaksam om man får mejl eller sms som på olika sätt handlar om post- och paketleveranser. Syftet med dessa bluff-mejl och bluff-sms är att lura mottagaren på pengar, kapa deras konton eller stjäla personliga uppgifter.

– Just att många faktiskt väntar på riktiga leveranser ökar risken att bli lurad. Att flera säkert upplever allmän julstress gör inte saken bättre. Men det gäller att inte sänka garden, säger Björn Appelgren.

Experten Björn Appelgrens fem tips för att inte bli lurad i julhandeln:

  1. Om du ser en annons eller ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant ska en varningsklocka ringa hos dig. Och kontrollera noga att du är på rätt webbplats när du näthandlar.
  2. Klicka inte på länkar som kommer i sms eller mejl, framförallt om du inte har förväntat dig få meddelande från den påstådda avsändaren. Dubbelkolla genom att kontakta den påstådda avsändaren genom en kontaktväg du själv letar upp.
  3. För aldrig över pengar, eller dela med dig av betalkortsuppgifter eller lösenord till någon som tar kontakt med dig via telefon, sms eller mejl.
  4. Lita aldrig på avsändaren som står i ett mejl eller sms. Bedragare kan själva välja vilket namn eller nummer som ska visas.
  5. Om du inser att du har råkat lämna ifrån dig kortuppgifter, kontakta din bank för att spärra kortet och kontrollera ifall några köp eller kontantuttag har gjorts. Och om någon har handlat med ditt kort, gör en polisanmälan.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy