Stark tillväxt för svensk e-handel och Swish på delad förstaplats som betalsätt
Hem NYHETERE-HANDEL En stark tillväxt för svensk e-handel och Swish på delad förstaplats som betalsätt

En stark tillväxt för svensk e-handel och Swish på delad förstaplats som betalsätt

Publicerat av: Redaktionen

Nu publiceras sextonde årets upplaga av Nets rapport Svensk E-handel.

2022 var ett år utan signifikanta pandemieffekter vilket syns tydligt i rapporten.

Den totala tillväxten ökade med hela 17 procent – främst drivet av resekategorin – och Swish seglar upp till en delad förstaplats som betalsätt.

Stark tillväxt för svensk e-handel och Swish på delad förstaplats som betalsätt– 2022 kan sammanfattas som ett år med betydande förändringar samtidigt som det är en återgång till det mer normala. Utan pandemi och restriktioner ökade resekategorin starkt igen medan shopping av produkter på nätet minskade, och Swish är numera lika populärt som kort vad gäller betalningar, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.

Nets har mätt e-handelsmarknaden sedan 2007 genom att intervjua konsumenter om deras handel på nätet sätt så som spendering och betalsätt med mera.

Rapporten Svensk E-handel har sedan dess expanderats – både vad gäller mer frekvent mätning liksom fler länder. Totalt publiceras rapporten i åtta länder, baserat på tusentals intervjuer med konsumenter.

Huvudpunkterna i rapporten:

  • Den totala svenska e-handelsmarknaden under 2022, det vill säga för kategorierna resor, varor och tjänster, uppgick till 277 miljarder kronor. Det är en kraftig ökning sedan ifjol och nästan en återgång till nivån före pandemin. 2019 slog dock marknaden rekord med hela 310 miljarder kronor i spendering.
  • Resekategorin stod för den största delen av tillväxten, men är ännu en bra bit från sin forna glans, vilket sannolikt beror både på ändrade vanor samt inflation.
  • Produkter minskar dock för andra året i rad, men är fortsatt den största kategorin.
  • Tjänster ökar däremot, där de största underkategorierna är streaming, försäkring och biljetter till evenemang, samtidigt som välgörenhet fördubblas.
  • Swish seglar upp på en delad förstaplats tillsammans med kort som det betalsätt svenskarna föredrar mest.
  • Bekvämlighet är fortsatt det viktigaste skälet till att svenskarna handlar på nätet, trots att pandemin över – ett varaktigt skifte där pris blir allt mindre viktigt.
  • Endast en knapp tredjedel av svenskarna fick ett hållbart alternativ vid ett köp på nätet (de senaste sex månaderna). Men av dem som fick detta valde en majoritet alternativet – de facto totalt dock endast 15 procent av svenskarna.
  • Det klassiska utlämningsstället har nu konkurrens av paketboxar och hemleverans – 4 av 10 fördrar andra sätt än utlämningsställe.
  • Svenskarnas handel i utländska webbutiker minskar – 83 procent av köpen sker i svenska webbutiker – endast en av fyra handlar från utlandet, och då främst pga tillgänglighet och pris. Tyskland, Kina och USA är de största marknaderna utanför Sverige.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy