I takt med svenskarna handlar allt mer på nätet lämnar också mer pengar landet genom utländska webbutiker.
Men andelen som handlar utomlands är ändå stabil, trots att Amazon lanserats i Sverige.
Nets e-handelsexpert ger tips om hur webbutiker kan vinna i den globala konkurrensen.
E-handeln är särskilt konkurrensutsatt eftersom det är lätt för konsumenterna att jämföra priser och handla från andra länder. Under en genomsnittlig månad köper var femte svensk något på nätet från utlandet. Det är samma andel som ifjol, trots att nästan var femte konsument handlat från bara Amazon de senaste sex månaderna. Det visar Nets kommande rapport Svensk E-handel, som lanseras nästa vecka.
– Svenska webbutiker är duktiga och konkurrerar väl med utländska webbutiker, men hotet är ständigt närvarande och flera miljarder lämnar landet varje år. I och med Amazons lansering har konkurrensen också stärkts – marknadsplatsen har hundratusentals webbutiker från 130 länder som nu får möjlighet att sälja direkt till svenska konsumenter. Sannolikt kommer ännu fler svenskar handla från Amazon framöver, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.
Produkter är numera den största kategorin inom e-handelsmarknaden i Sverige, och även det som svenskarna främst handlar i utländska webbutiker. Den främsta anledningen som hälften av svenskarna uppger är att varan inte fanns att köpa i Sverige. För drygt tre av tio är det lägre priser som gäller, och för knappt tre av tio är det tillgång till ett större utbud.
Brexit puttade ner Storbritannien från förstaplatsen
Brexit har lett till att svenskar i alla åldrar minskat sin handel från webbutiker i Storbritannien. Landet tappar därmed sin förstaplats, och även Kina fortsätter att tappa och hamnar nu på en fjärdeplats. Ökade kostnader i form av tullavgifter och skatter och möjligen ökad miljömedvetenhet är sannolika orsaker. Nu handlar vi främst från Tyskland, där exempelvis Zalando finns. Det skedde även en viss ökning för våra grannländer Danmark och Norge. Värt att notera är att många konsumenter dock inte alltid uppfattar att man handlar från en utländsk webbutik på grund av bra översättningar, lokala betal- och leveranssätt och kulturell anpassning. Till och med leveranstiden kan vara lika snabb.
Av de svenskar som handlat på nätet från utlandet har 23 procent handlat från Tyskland, 15 procent från Storbritannien, 14 procent från Danmark och 12 procent från Kina och USA.
Amazon tar mark
Sedan Amazon lanserades i Sverige under stor uppståndelse och en knackig start med bland annat dåliga översättningar har bjässen nu tagit mark. Under 2021 uppgav 18 procent av svenskarna att de gjort minst ett köp på Amazon de senaste sex månaderna. Av dem som handlat där säger nästan sju av tio att de troligen kommer göra det igen.
De som är tveksamma till marknadsplatsen är främst det på grund av osäkerhet kring kvalitet på varorna, rädsla för att hamna mellan stolarna när de handlar av tredjepartssäljare samt etiska betänkligheter – troligen på grund av de omskrivna konflikterna som Amazon haft med sina lagerarbetare och möjligen miljöaspekten.
– Så hur har det gått med hotet från Amazon och att det skulle krossa den svenska e-handeln? Helt klart är att marknadsplatsen tagit andelar och snuvat svenska webbutiker på en del försäljning. Men för en del har Amazon också utgjort en möjlighet eftersom man kommer åt dess många besökare, lokalt som internationellt. Webbutikerna måste dock sälja produkter med höga marginaler eftersom det kostar en bra slant hos Amazon, och det ges även lite utrymme för att bygga sitt eget varumärke, fortsätter Patrik Müller.
Så kan svenska webbutiker vinna i den globala konkurrensen
För att svenska webbutiker ska bli vinnare i den globala konkurrensen måste de anpassa sig, dels för att bemöta hotet på hemmamarknaden och dels konkurrera globalt.
Anledningarna till varför svenskarna inte handlar i utländska webbutiker är därför delvis relevanta. Svårigheter med att returnera en produkt, att kostnaden för leveransen blev för hög liksom tullregler och långa leveranstider är de främsta anledningarna. Det finns även ytterligare fördelar med att vara lokal – en femtedel av svenskarna handlar inte i utländska webbutiker eftersom man vill stödja sitt land, vilket är en liten ökning från 2020. Även den miljömässiga aspekten, vilket var femte uppger som anledning och likaså är en liten ökning, kommer sannolikt att bli viktigare i takt med fortsatt fokus på klimatförändringar liksom att branschen anpassar sig till en mer klimatsmart näthandel.
– Att lyfta fram att webbutiken är ett lokalt företag liksom att leveransen är mer klimatsmart kan vara fördelaktigt. Och vad gäller att sälja till andra länder är det inte så svårt som man tror. Många webbutiker fastnar i detaljer som översättningar, leveranser eller betalsätt istället för att sätta igång. Jag är övertygad om att vi har många duktiga svenska webbutiker som skulle kunna lyckas att med sitt erbjudande utomlands. Och om några är kan det vara avgörande med en sådan expansion, avslutar Patrik Müller.
Uppgifterna kommer från Svensk E-handel, en årlig statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur konsumenterna handlar på nätet i ett antal länder. Den svenska rapporten som lanseras i slutet av april är baserad på en undersökning av Sifo/Kantar som genomförs löpande veckovis och som bygger på totalt 2 600 intervjuer med svenskar som handlar på nätet.