Under pandemin har e-handeln blomstrat och inför sommaren väntas försäljningen på nätet fortsätta att växa.
Åtta av tio e-handlare spår nämligen att tillväxten för deras e- butik kommer att öka i sommar.
Hälften tror även att försäljningen blir bättre än förra årets försäljning under samma period. Det visar Paysons och Sveas e-handelsindikator.
Den svenska e-handeln går som tåget. I Paysons och Sveas senaste e-handelsindikator, som besvarats av 740 svenska e-handlare, svarar två av tre e-handlare att de upplevt en tillväxt de senaste tre månaderna. Och inför sommarens ankomst är majoriteten optimistiska. 82 procent tror nämligen på fortsatt tillväxt i sommar, varav fyra av tio spår en stark eller mycket stark tillväxt.
Knappt två procent tror på en negativt tillväxt. Drygt hälften av e-handlarna förväntar sig även bättre försäljningssiffror i år än sommaren 2020.
– Det är positivt att det finns en utbredd optimism bland e-handlarna trots att vi fortfarande befinner oss i pandemin. Allt pekar på att e-handeln kommer fortsätta att växa även kommande kvartal. Vi kan se att många av våra kunder nu förbereder sig för sommarförsäljningen. Till exempel genom säsongskampanjer samt genom att erbjuda både flexibla leveranser och betallösningar när många svenskar tillbringar mer tid på tillfällig ort, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea.
E-handlarnas prognos: Bygg- och fritidsvaror kommer sälja mest
I undersökningen spår e-handlarna även att bygg- och trädgårdsvaror är det som kommer att gå bäst i sommar. Närmare hälften av e-handlarna uppger detta. Därefter tror e-handlarna på en stark sommarförsäljning för sport- och fritidsbranschen.
Här är e-branscherna som kommer gå bäst i sommar:
1. Byggvaror & trädgård | 48 % |
2. Sport & fritid | 21 % |
3. Livsmedel | 6 % |
4. Kläder & skor | 4 % |
5. Heminredning | 3 % |