Kan du starta ett nystartat företag på egen hand?
Ett vanligt misstag som görs av oerfarna nystartade företag är att de vill bygga upp sitt företag på egen hand.
Naturligtvis vet ingen annan än du, författaren till idén, exakt vad du vill göra och hur du ska göra det. Det finns dock några “men”. För det första måste du validera din idé, eftersom den produkt du tillverkar är avsedd för andra. För det andra, när du skapar en nystartad företag är din främsta motståndare tid. För att bli framgångsrik måste du vara så snabb som möjligt, inte bara inom produktutveckling, utan även inom försäljning, i kommunikation med investerare och användare. Kan du göra allt på egen hand? Dessutom har var och en av oss styrkor och svagheter. Att ha flera personer i teamet möjliggör därför en effektiv fördelning av uppgifter i enlighet med var och en av grundarnas talang.
Naturligtvis finns det undantag när en nystartad företag med en enda grundare blir framgångsrik. Men detta är unika fall. Dessutom går livet fart för varje år, och det blir allt svårare att hålla reda på allt på en gång. Tiden för enmansföreställningar är förbi.
För övrigt blir det också svårare att hitta investeringar på egen hand. Det är så inte bara för att du kommer att sakna tid för allt, utan också för att för en investerare är ett start-up med en enda grundare en extra risk, eftersom grundaren kan drabbas av utbrändhet eller bli uttråkad, kan bli sjuk (vi är alla människor) ), och har begränsade resurser osv.
Därför är chanserna att lyckas mycket högre med ett team, så leta efter partners, och ju tidigare, desto bättre.
Vem bjuder du in till ett partnerskap?
Det sägs att för att ett nystartat team ska bli framgångsrikt måste det innehålla tre partners — Hipster, Hacker och Hustler.
Hustler är en försäljare. Hans uppgift är inte bara att sälja uppstarten till investerare, produkten till kunderna och berättelsen om produkten till media, utan också att korrekt presentera företagets uppdrag och värderingar för sina anställda, så att de nödvändiga personerna komma till teamet, och så att alla i teamet är motiverade och energiska.
En Hacker är en person som kan bryta en komplex lösning i delar på ett sådant sätt att alla enkelt kan förstå det. Detta gäller mer än bara den tekniska sidan. Att skapa en teknisk lösning som är skalbar, säker och användarvänlig är faktiskt inte ens hälften av jobbet. Varje behörig teknisk chef kan utföra en sådan uppgift. Den som tar på sig rollen som Hacker i en start-up måste gå längre och göra en lösning som kan vara tekniskt komplex, men som blir så enkel och begriplig som möjligt när användaren interagerar med den.
Slutligen är en Hipster en chef för operationer och processer, en person som förenar alla delar av en nystartade företag arbete till en enda helhet.
Faktum är att det förstås kan finnas fler (eller färre) partners, huvudsaken är att deras kompetens och förmågor måste “täcka” dessa tre huvudroller, som är avgörande för att uppstarten ska överleva. Det är dock värt att komma ihåg att det ibland också kan vara skadligt att ha för få eller för många partners.
Det är klart att om det finns för få partners kan det leda till att man saknar resurser. Men när du har för många kommer det att försämra din förmåga att förhandla och minska flexibiliteten och snabbheten i beslutsfattandet. Det ideala antalet partners i ett nystartat företag är tre till fem.
Vänner som partner: bra eller dåligt?
Att ha vänner bland partnerna är fantastiskt, varma relationer i teamet lockar alltid god karma. Det finns dock en skillnad mellan vänner som blivit partners och partners som blivit vänner.
Om det är det förra, och du vill starta ditt företag med vänner, måste du lära dig att separera personliga och arbetsrelationer, samt diskutera och lösa alla primära avtal i förväg. Dessutom bör du inte bjuda in vänner till teamet bara för att de är vänner. När allt kommer omkring bör nystartade partners, förutom expertis, också ha en uppsättning färdigheter och förmågor som är viktiga för ett nystartat företag (se punkten ovan).
Dags för ett allvarligt samtal
Innan du går mot ett framgångsrikt företag måste du och dina partners (vem de än är) komma överens om hur de ska arbeta och fördela roller, så att det inte uppstår några missförstånd, klagomål eller förbittring efteråt.
Varje partner i teamet bör ha en tydlig roll och ansvarsområde, inom vilket var och en av dem har rätt att fatta beslut självständigt, utan att distrahera andra teammedlemmar att diskutera några frågor, oavsett hur små de är.
Det är också viktigt att prata om hur involverad varje partner är, för ibland är en av partnerna mer aktiv och gör objektivt sett mer för att det gemensamma företaget ska bli framgångsrikt. Det är också möjligt att vissa partners vid någon tidpunkt vill minska sitt engagemang eller lämna verksamheten helt och hållet.
Allt detta bör beaktas för att fördela arbetsbördan och aktierna i verksamheten på rätt sätt.
Förresten är det knappast värt att fördela aktierna lika, till exempel 50/50, för i händelse av oenighet kommer du inte att kunna hitta ett gemensamt språk och fatta ett beslut. En sådan fördelning av aktier skrämmer också bort investerare, eftersom det är en ytterligare risk. Av denna anledning bör styrelser, till exempel, aldrig ha ett jämnt antal ledamöter, så att det alltid finns en tiebreaker omröstning i någon kontroversiell fråga. Det är alltså att föredra att ha majoritets- och minoritetsandelar i din start-up, även om de är 51% och 49%.
Slutligen, när allt är sagt och gjort, måste du korka korken och fixa allt i ett samförståndsavtal. Om du inte gör det, om fem (eller till och med två) år kommer ingen att komma ihåg exakt vad du kom överens om, och detta är en direkt väg till konflikter och missförstånd.
Och sedan, när du har ditt drömteam och alla avtal i skrift, beror allt på dig, din uthållighet, teamwork, flexibilitet, kreativitet och — bara en liten bit av — tur.
Valery Krasovsky, VD och medgrundare av Sigma Software Group
Andriy Lazorenko, VD och medgrundare av IdeaSoft (medlem i Sigma Software Group)