Så kommer Internet of Things revolutionera finans- och försäkringsbranschen

[KRÖNIKA] Internet of Things, IoT, syns överallt idag. Du kan inte bläddra igenom en tidning, gå på en föreläsning eller läsa igenom ett nyhetsflöde utan att begreppet nämns.

Och det finns många anledningar till varför. IoT förändrar hur vi arbetar, lever, hanterar problem och gör affärer.

I grunden handlar utvecklingen inom IoT om att ett ökande antal enheter kopplas samman via internet. De senaste beräkningarna visar att det finns mellan 10 och 20 miljarder uppkopplade enheter och enligt experter kan vi räkna med att denna siffra uppgår till runt 40-50 miljarder år 2020 vilket är en explosionsartad utveckling. Detta innebär att bilar, flygplan, kaffebryggare, oljeriggar, medicinska enheter, trafikljus, GPS – system och miljontals applikationer kommer kunna prata med varandra. Eller ja, det kommer innebära ”Machine-to-Machine talk” men konversationerna kommer förbättra verksamheten för företag och organisationer.

Ett av de områden där IoT kommer få störst genomslag är inom finans- och försäkringsbranschen, kanske framförallt försäkringsbranschen. Tack vare IoT kommer försäkringsbolag kunna förändra sin verksamhet i grunden, skapa nya innovativa produkter och tjänster, leverera kundupplevelser i toppklass och minska riskerna. Genom att dra nytta av stora mängder realtidsdata och kraftfulla statistiska analyser kan företag enklare förutspå trender, hot, kunders feedback, etc. och ta in detta i beslutsfattandet.

Låt oss ta ett exempel; väderförhållanden är en av de vanligaste orsakerna för försäkringsersättning.  En undersökning från ISO under åren 2009-2013 visade att ungefär 1 av 31 hem skadas av vind. Genom att använda väderdata, såväl historisk data som i realtid, har vi gjort det möjligt för försäkringsbolag att identifiera de försäkringskunder som mest sannolikt kommer påverkas av en orkan eller snöstorm. Informationen från vädersystem i kombination med geografisk information och data från affärssystem kan ge helt nya insikter och resultat. Vi kan nu bland annat; kontakta de försäkringstagare som har störst risk att utsättas för problem på grund av vädret och hjälpa dessa med hur de bör gå tillväga för att minska eventuella förluster, förutspå IBNR, planera ersättningsreserver, effektivisera rapporterings- och ersättningsprocesser samt dra nytta av analysverktyg för att upptäcka potentiella bedrägeriförsök från försäkringstagare.

Men hur ska ett försäkringsbolag enklast gå tillväga? Den mest betydande orsaken i denna utveckling är föga förvånande data och för att lyckas med sin datahantering är det fyra steg som måste genomföras; den måste samlas in från relevanta källor såsom sensorer och enheter; den måste clearas och kombineras med ytterligare information från ex. väderrapporter eller kommuninfo; den kombinerade datan måste analyseras med branschspecifika modeller och algoritmer för att få fram värdefulla insikter; och hela processen i sig måste hanteras i realtid med notiser och nyhetsflöden till användare i ekosystemet.

Denna utveckling kommer förändra försäkringsbranschen i grunden och när IoT kombineras med kognitiv databehandling skapas nya sätt att kommunicera med kunder och skapa långsiktiga kundrelationer. Vi har redan kunnat se en del intressanta projekt det senaste året och det är just nu early adopters som leder utvecklingen i försäkringsbranschen men det tar inte lång tid innan IoT blir standard i branschen. Därför är det viktigt för branschens aktörer att inte riskera att hamna på efterkälken. Hur lång tid har ni råd att vänta?

Rahul Singh, President of HCL Technologies’ Financial Services Division.