Alumnen MYoroface växer så det knakar med sitt träningsverktyg för inre muskulatur för att motverka halsbränna och snarkningar.
Bolaget ska lansera i minst tre länder till under året.
Uminova Innovations alumn MYoroface har utvecklat en produkt som går till botten med det utbredda problemet halsbränna och sura uppstötningar. Orsaken till problemen är att diafragman, en muskel i brösthålans botten, blivit förslappad. Svag inre muskulatur är även orsaken till att många av oss snarkar. Traditionellt försöker vården lindra sura uppstötningar med läkemedel som minskar magsyran.
Träningsredskap i munnen
Men MYoroface har istället valt att fokusera på roten till problemet: Musklerna är slappa, alltså behöver de tränas upp. Bolaget har tagit fram ett litet träningsredskap som användaren har i munnen och som hjälper till att styrketräna de inre muskler. 90 sekunders träning per dag ger bevisad positiv effekt. Uppfinningen bakom den patenterade produkten IQoro har sina rötter i Mary Häggs forskning vid bland annat Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Idag är det döttrarna Ylvali Gerling och Linn Hägg som leder bolaget.
Inkubatorns stöd
MYorofaces fick affärsstöd från Uminova Innovation mellan 2012–2016. När VD Ylvali Gerling tänker tillbaka på hur det var i starten är hon tacksam.
– Uminova Innovation var en otrolig hjälp när det gällde att komma igång och få insyn i life science-branchen som vi inte kunde alls. Vi gick en VD-utbildning, styrelseutbildning och fick hjälp med att skaffa en skuggstyrelse. Och ordföranden i den skuggstyrelsen, Per Grundström, är ordförande i vår riktiga styrelse än idag. Vi fick hjälp med kommunikationsstrategi och rådgivning för CE-märkning. Vi var med på Biotech Umeå Investment Day på Grand där vi fick träffa investerare, och personal från Uminova Innovation coachade oss på plats när vi vann pitchtävlingen under Åre Kapitalmarknadsdagar. Stödet betydde jättemycket, säger Gerling.
E-handeln succé
Till skillnad från många andra medicinteknikbolag har MYoroface valt att sälja sin produkt via egen e-handel. Det var inte planen från början.
– När vi lanserade trodde vi att vårdgivarna var vår målgrupp. Vi fick en del försäljning direkt, men det hände för lite. Vården är för långsam. Vi kände att vi behövde göra något. Idag riktar vi oss med fokus mot slutkund, och vår nya e-handelsplattform går väldigt bra. 2017 och 2018 växte vi med 100 procent årligen. 2019 och 2020 med 50 procent årligen, säger Gerling.
Men startupresan är som bekant orak. Bakom varje framsteg finns ofta bakslag och svårigheter.
– Det har helt klart varit oro i perioder, tankar på om vi ska klara oss, om vi verkligen ska göra den där satsningen. Kapitalanskaffningen tar väldigt mycket energi för en entreprenör. Jag som kvinnlig entreprenör har jag fått många frågor om hur jag får ihop livet, med barn och allt, och det har varit jobbigt. Jag har till och med fått frågan om jag är klar med att skaffa barn eller inte. Det finns fortfarande en bild hos många investerare att en skicklig entreprenör är en man. Som kvinna har jag känt att jag behövt visa mig ännu duktigare på grund av det, säger Gerling.
Vill växa mer
För bolaget väntar ett intensivt år med ytterligare rekrytering inom IT och produktutveckling.
– Vi lanserade precis vår danska webbplats och ska lansera i ytterligare länder under året. Vi kommer även att byta till större lokaler i Göteborg, men blir kvar inom väggarna på Sahlgrenska Science Park ett tag till. Vi har väldigt högt uppsatta mål. Målsättningen är att 2023 omsätta 100 000 miljoner och därmed kunna hjälpa ca 90 000 personer med problem som orsakar stor påverkan på livskvalitén. Det är trots den höga siffran enbart en liten droppe utav de ca 215 miljoner inom Europa som är drabbade av något av de områden vi kan behandla, säger Gerling.