Kvinnohälsa och hållbarhet i fokus för de nya investerarna Impact Invest och Red one and Red two.
Monthly of Sweden, tidigare MonthlyCup AB, stänger sin första runda på närmare 2 miljoner.
VD Lisa Perby säger: ”Vi stänger den första rundan och inleder samtidigt nästa för att ta in ytterligare drygt 8 miljoner inom 6 månader. Vi kommer ta fram spännande produkter inom både inkontinens och mens, framstående områden för femtech och lifescience.”
Halmstadbolaget är idag marknadsledande på menskoppar i Sverige och har centrala avtal med flera stora aktörer såsom Lindex, Ica, Coop samt Life Norge. Nu tar man in kapital för att förverkliga inkontinensprodukten Inconti som uppfanns i en ansökan till Swedbank Rivstarts tävling som man var en av vinnarna i. Lisa fortsätter ”Vi ser stor potential i den patentansökta produkten. Varannan kvinna drabbas av inkontinens – de flesta efter förlossning. Merparten av dessa söker inte vård utan lider i det tysta och undviker vardagliga aktiviteter som kan orsaka läckage som att hoppa, springa, lyfta osv. Med hjälp av vår återanvändningsbara och hållbara produkt kan vi ge kvinnor ett aktivt liv tillbaka utan att belasta miljön i stället för de bindor de flesta idag använder”.
De första investerarna är Susanne Olauson från Red one and Red two, en lokal ängel-investerare i Halmstad samt Impact Invest i Stockholm. Lisa säger ”att få in kompetensen som Susanne har från både medicinteknik samt inkontinensbranschen och komplettera det med ett Impact-bolag där man får bevisa att man faktiskt gör skillnad för världen är oerhört spännande”.
Både Impact Invest och Red one and Red two väljer att investera för att de tror på innovationen inom Monthly of Sweden och vill vara med och satsa på kvinnohälsa.
”Under många år har vi följt området mensprodukter, där ytterst få bolag nått den breda massan konsumenter med miljövänliga, funktionella alternativ. Det tilltalar inte traditionella investerare eftersom det betyder färre sålda produkter i en enskild kategori. Men på Impact Invest har vi lång erfarenhet av att hjälpa bolag skala utifrån ett mer holistiskt och långsiktigt synsätt på bolagstillväxt. Därtill uppvisar Monthly of Sweden en spännande plan för kommande produkter utifrån egen innovation”, säger Ruth Brännvall, General Partner på Impact Invest.
Susanne Olauson, Red one and Red two, fyller i: “Kvinnohälsa och femtech är stora områden som behöver prioriteras. Jag ser fram emot att engagera mig och få vara med och göra skillnad till det bättre för många kvinnor runt om i världen”.
Lisa berättar; ”det här betyder oerhört mycket för företaget. Kvinnohälsa är äntligen prioriterat och vi behöver fler som arbetar med dessa oerhört viktiga frågor. Nu söker vi efter resterande kapital med liknande investerare som vill vara med och göra skillnad både för kvinnors hälsa och miljön”.
Lansering av Inconti beräknas ske 2024. Bolaget arbetar samtidigt med att ta fram fler återanvändningsbara mensskydd med beräknad lansering 2023.