Fortfarande brister i tillgänglighet – det visar Diggs nya rapport om digital offentlig service
Hem TEKNIK Fortfarande brister i tillgänglighet – det visar Diggs nya rapport om digital offentlig service

Fortfarande brister i tillgänglighet – det visar Diggs nya rapport om digital offentlig service

Publicerat av: Redaktionen

Flera webbplatser blir bättre över tid men den offentliga, digitala servicen kan vara svår att använda för många.

Det visar Myndigheten för digital förvaltnings (Digg) nya rapport om digital offentlig service.

– Våra ingående övervakningar av webbplatser visar att den offentliga, digitala servicen kan vara mycket svår att använda för många. Vi ser att många offentliga aktörer behöver prioritera mellan olika lagstyrda och tvingande utvecklingsarbeten. Vi tror att den digitala tillgängligheten då prioriteras ned, säger David Jakobsson, specialist på Digg.

Offentlig information för alla
Fortfarande brister i tillgänglighet – det visar Diggs nya rapport om digital offentlig service

David Jakobsson, specialist, Digg

Det finns många eldsjälar inom området digital tillgänglighet. I vissa fall upplever Digg att det är enskilda personer som driver frågorna hos aktörerna, men att det inte finns inarbetade rutiner och arbetssätt för att säkerställa en långsiktighet i arbetet.

– Men vi ser också att efter Diggs tillsyn åtgärdar de flesta aktörerna brister som vi har identifierat. Det är positivt, säger David Jakobsson. Han fortsätter:

– Oavsett förutsättningar och funktionsförmåga ska alla kunna ta till sig offentlig information på ett sätt som fungerar för dem. Det uppnår vi genom att ha en tillgänglig, digital service.

Några exempel på resultat av ingående övervakning av webbplatser:
  • Få webbplatser har god tillgänglighet. De flesta, 66 procent, ligger på en nivå som visar att den digitala servicen kan vara mycket svår att använda för många personer.
  • Offentliga aktörer och andra som omfattas av DOS-lagen ska tillhandahålla en tillgänglighetsredogörelse för sin digitala service. Den saknas ofta eller är bristfällig.
Några exempel på ingående övervakning av appar:
  • Inga appar har god tillgänglighet. Det finns stor spridning i graden av tillgänglighet mellan apparna som Digg har granskat.
  • Tillgänglighetsredogörelser saknas ofta eller är bristfälliga.
Några exempel på resultat av förenklad övervakning av webbplatser:
  • De offentliga webbplatserna blir bättre över tid. 2024 hade 78 procent av webbplatserna högsta möjliga resultat. Spridningen ökar, vissa blir bättre och andra sämre.
Övervakningen har täckt in olika geografiska områden och olika verksamhetsområden:
  • Förenklad övervakning, webbplatser, 2022-2024: 1081
  • Ingående övervakning, webbplatser, 2022 -2024: 30
  • Ingående övervakning, appar, 2022- 2024: 15
Ta del av rapporten i sin helhet:

Rapport Övervakning av digital offentlig service i Sverige 2022–2024 (digg.se).

Vanliga brister på granskade webbplatser (digg.se).

Diggs tillsynsuppdrag:

Om Diggs tillsynsuppdrag enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (digg.se).

 

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) är en statlig myndighet under Finansdepartementet. Uppdraget är att stödja och samordna den förvaltningsgemensamma digitaliseringen och även ansvara för Sveriges förvaltningsgemensamma digitala infrastruktur. Myndigheten ska också bistå regeringen med underlag för utvecklingen av digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och samhället i övrigt.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy