Hem NYHETERE-HANDEL Handeln drar nytta av mobilapparnas Europa?

Handeln drar nytta av mobilapparnas Europa?

Publicerat av: Redaktionen

Då avskaffades de internationella roamingavgifterna för alla européer.

Handeln drar nytta av mobilapparnas Europa? 3
Felix Huber, Nordenchef Stripe

Det var strålande nyheter för alla europeiska mobilanvändare som nu kan använda sina mobiler var de än befinner sig, utan hämmande överdebitering. Detta ger också fantastiska möjligheter för europeiska it-företag som ser sina verksamhetsområden vidgas påtagligt.

Mobilen, konsumentens kontrolltorn

Sedan smartphonen lanserades för ett decennium sedan har mobilen blivit ett oumbärligt element i vardagslivet: kommunikation, information, transport, catering, resor, fritid … Oumbärlig, till och med en rutin: En ”mobinaut” låser upp sin mobil i genomsnitt över 140 gånger om dagen och använder bara ett dussin applikationer. Men den här rutinen bryts så snart man passerar en nationsgräns. De populäraste mobiltjänsterna är inte internationellt tillgängliga. Hittills har de som behövt det haft antingen ett helt enastående internationellt abonnemang för att undvika de hutlösa roamingkostnaderna, eller också haft tålamod och väntat tills de kunnat hitta en hot spot med wi-fi i närheten.

Den 15 juni lyftes en betydelsefull barriär för konsumenterna i Europa. Fler lättnader behövs för att få europeisk handel att flyta bättre. Ta som exempel en taxiresa. För att kunna röra sig utan besvär i Europas huvudstäder är det nödvändigt att ladda ner en mängd lokala applikationer. Och varje tjänst bjuder på sitt speciella motstånd: man måste ladda ner appen, skapa ett konto, lämna person- och bankuppgifter… Allt detta utan någon garanti för hur pålitlig eller bra tjänsten är. Det här problemet är förstås inte begränsat till transporter utan gäller för de flesta basbehoven hos turister och affärsresenärer.

Startups drar ifrån

Några europeiska startups har redan förutspått dessa nya förhållanden och erbjuder sina kunder en likvärdig upplevelse var de än befinner sig på europeisk mark. De som gillar Deliveroo (hemleverans av mat), Drivy (hyrbilar), Glovo (shopping i hemmet) eller Musement (bokning av kulturella aktiviteter) kan nu göra precis som de är vana vid, även när de reser, och få precis den kvalitet de uppskattar– och samtidigt få erbjudanden om lokala specialiteter. En svensk som befinner sig i Madrid kan på 30 sekunder i mobilen beställa bocadillos genom Deliveroo eller boka en Seat Mii hos Drivy, anpassad till de lokala parkeringsreglerna. Detta är ett rejält steg framåt mot en mer friktionsfri tid och utgör en trend som naturligtvis kommer att växa under nästkommande år.

Tänk internationellt, inte lokalt

Bortom dessa startups reser sig en ny utmaning för de tusentals applikationsutvecklarna i Europa: att erbjuda tjänster som är europeiska som grundinställning och att följa och anpassa sig till konsumenterna varhelst de befinner sig. Inte tvärtom. Innan den internationella lanseringen är det dock fortfarande nödvändigt att anpassa tjänsten till de lokala kulturkoderna. Språk är naturligtvis en viktig och uppenbar del i det hela men även andra lokala nyanser kan underminera entreprenörens alla ansträngningar att göra en tjänst internationell. Vem känner exempelvis till att det finns lika många betalningssätt i Europa som det finns talade språk? Holländare och tyskar använder inte kreditkort för inköp online utan istället iDEAL respektive SOFORT.

Det kan alltså vara lönlöst att gå in på dessa marknader utan att erbjuda de här ”alternativa” betalningssätten, som är djupt kulturellt rotade. Och även om en svensk tech-firma är väl positionerad att erövra Europa, med tjänster som internationaliseras allt snabbare, kommer den att möta många europeiska företag som granskar samma marknad. För ett ambitiöst företag är det därför viktigare än någonsin att koncentrera sina ansträngningar på vad det är som gör den egna produkten unik: användarupplevelser, formgivning, servicens kvalitet… och att förlita sig på partners och teknologiska infrastrukturer, flexibla, skalbara, att helt enkelt kunna växa med dem.

Det är värt det. Över 300 miljoner européer gör idag inköp online eller i mobilen. Den siffran blir påtagligt större varje år. Och potentialen är fortsatt enorm: 25 år efter grundandet av den europeiska inre marknaden svarar handeln över gränser för endast 16 procent av e-handeln i Europa 2017, enligt en färsk ARCEP-undersökning.

Hur skulle det vara om vi tillsammans försökte förverkliga detta vackra löfte för det 21 århundradet?

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy