I samband med TF Banks bokslutskommuniké 2020 presenterades helårsresultatet för segmentet Ecommerce Solutions och Avarda där produkten Avarda Checkout+ (ACO+), lösningarna Avarda Marketing Opportunities (AMO) och Avarda Return Optimizer (ARO) ingår.
Transaktionsvolymerna via Avarda Checkout+ ökade med totalt 207 procent jämfört 2019, och rörelseresultatet för Avarda och segmentet Ecommerce Solutions uppgick till 39,9 miljoner kronor.
Under 2020 har allt fler anslutit sig till de olika betalningslösningarna inom segmentet, och under det fjärde kvartalet hade man totalt 196 aktiva handelspartners och ca 2 miljoner kunder. Genom implementationer av handlare såsom Bubbleroom, Däck365, Booztlet, Gummihuset och Beijer Bygg har marknadspositionen i Sverige stärkts.
Avarda Checkout+ är en helhetslösning som integreras med handlarnas egna varumärken och har optimerats för att uppnå hög konvertering. Köpflödet kan anpassas efter handlarens önskemål för att skapa en personaliserad kundupplevelse.
Via lösningen Avarda Marketing Opportunities (AMO) ges ytterligare marknadsföringsverktyg för att skräddarsy kundresan och tillföra fler kommunikationstillfällen med kunderna. Produkterna ger handlaren full kontroll över kundens köpresa i alla steg från betalningsplattformen till kommunikationen efter köpet.
– Det är glädjande att se att Avarda Checkout+ mottagits så positivt av handlare i hela Norden men vi är inte bara en betalningsplattform utan också en marknadsföringsplattform. Allt fler ser fördelen med våra marknadsföringsverktyg och möjligheterna i vår betalplattform. AMO ger handlaren kontroll under hela livscykeln vilket kan användas till att bygga lojalitet samt öka försäljningen.
– När konkurrensen för handlarna ökar blir det allt viktigare att kommunicera med sina kunder i de egna relevanta kanalerna istället för att ge bort kontrollen och kommunikationen till tredje part, säger Mikael Johansson Managing Director Avarda and Head of Ecommerce Solutions, TF Bank.
– Vi strävar hela tiden efter att hjälpa våra samarbetspartners med nya funktioner och verktyg. ARO är ett bra exempel på det. Tack vare vår lönsamma tillväxt under 2020 har vi goda förutsättningar att fortsätta utveckla våra tjänster och verktyg framåt och växa tillsammans med våra handlare, säger Mikael Johansson.
Med fokus på hållbar e-handel har under året har en pilot med Avarda Return Optimizer (ARO) påbörjats. ARO är ett AI-baserat verktyg som syftar till att minimera antalet returer och därigenom bidra till högre resultat för handlarna och mindre miljöpåverkan genom färre transporter. Pilotprojektet visar lovande resultat och handlarna som ingår har hittills tydligt minskat sina returgrader.