Toppbetyg för Volkswagens nya elbil ID.4 – fem stjärnor i Euro NCAP
Hem EFTER JOBBET Toppbetyg för Volkswagens nya elbil ID.4 – fem stjärnor i Euro NCAP

Toppbetyg för Volkswagens nya elbil ID.4 – fem stjärnor i Euro NCAP

Publicerat av: Redaktionen

Volkswagens nya elbil ID.4 uppnådde högsta möjliga betyg i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester.

Toppbetyg för Volkswagens nya elbil ID.4 – fem stjärnor i Euro NCAP

Revisorerna gav den första SUV-modellen som baseras på Volkswagens nya elbilsplattform (MEB) höga betyg i alla fyra kategorier – skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem.

Poängen för skydd av vuxna bestäms genom tester av frontalkrockar, sidokrockar och whiplash som utförs för att bedöma det skydd som bilen erbjuder för vuxna förare och passagerare samt genom att bedöma tillgängliga åtgärder för snabb och säker räddning och utdragning. För förare och vuxna passagerare fick ID.4 en skyddsnivå på 93 % av de tillgängliga poängen.

En nivå så hög som 89 % uppnåddes för skydd av barn. Bedömningen av skyddet för barn täcker tre viktiga aspekter: det skydd som erbjuds av bilbarnstolar i frontal- och sidokrockstest, möjligheter att inhysa bilbarnstolar med olika storlek och utformning samt tillgängliga åtgärder för säker transport av barn i bilen.

Mittkrockkudde och Car2X standard

Förutom passagerarskydd i bilen undersöker Euro NCAP också hur väl automatiska nödbromssystem (AEB) kan skydda utsatta trafikanter – fotgängare och cyklister – i händelse av en kollision. Revisorerna fäster lika stor vikt vid andra standardmonterade assistanssystem. En av de positiva sakerna med ID.4 är att alla utrustningsversioner som standard levereras med filhållningsassistenten Lane Assist och omgivningsövervakaren Front Assist inklusive autobromsen Emergency Brake.

I likhet med ID.3 är även ID.4 utrustad med en mittkrockkudde mellan framsätena, vilket kan bidra till att minska eller i bästa fall förhindra eventuell huvudkontakt mellan förare och främre passagerare vid till exempel en sidokollision.

Car2X är en annan teknik som varje ID.4 i Sverige är utrustad med som standard. Tekniken gör det möjligt för bilen att utbyta information om lokala faror med andra bilar och med trafikinfrastruktur med hjälp av den trådlösa WLANp-standarden. Redan i mars 2020 belönade Euro NCAP den innovativa funktionen med Advanced Award.

Som tillval erbjuder Volkswagen ytterligare assistanssystem som kan öka komforten och säkerheten inom sina respektive systemgränser. Med 85 % av de tillgängliga poängen fick den helt eldrivna SUV:en ett utmärkt resultat i kategorin förarstödsystem. Poängen för oskyddade trafikanter var 76 %.

Riktmärke för bilars säkerhetsnivå

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) har fungerat som ett strikt riktmärke för säkerhetsnivån för nya bilar sedan 1997. Det ger bilköpare uppdaterad information om säkerheten hos populära nya modeller. Under de senaste åren har testförfarandena och kraven för standardmonterade förarassistanssystem och passiv säkerhet skärpts.

Med ett femstjärnigt betyg för ID.4 fortsätter Volkswagen sin framgång i Euro NCAP – senast uppnådde elbilen ID.3 fem stjärnor i oktober 2020.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy