Pandemin har ytterligare ökat betalningar genom att blippa.
I Sverige ökade andelen kontaktlösa betalningar av alla kortbetalningar från 62 till 73 procent under 2021, och i hela Norden från 74 till 80 procent.
Danmark är i topp med hela 90 procent, med Norge tätt därefter.
Nets, en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group, släpper ny statistik från kortbetalningar i fysiska försäljningsställen, inklusive mobilbetalningar via betalkort, som visar att svenskarna i allt högre utsträckning blippar. Under 2021 fortsatte andelen kontaktlösa betalningar av alla kortbetalningar att öka i Sverige, från 62 till 73 procent. Andelen är högst inom detaljhandeln och restauranger med drygt 80 procent. I hela Norden – en region känd som ledande inom digitala betalningar – ökade andelen kontaktlösa kortbetalningar från 74 till 80 procent. Pandemin har varit en stark drivkraft.
Danmark är alltjämt ledande med otroliga 90 procent kontaktlösa kortbetalningar. Norge som var betydligt efter för bara ett par år sedan är strax bakom med 87 procent. Finland ökade endast från 68 till 71 procent under 2021, vilket sannolikt beror på att köp som överstiger maxgränsen på 50 EUR kräver att betalkortet sätts in i terminalen.
– Norden är den mest digitaliserade regionen i världen och helt klart ledande inom digitala betalningar. Pandemin har vidare varit en ytterligare drivkraft för ökat blippande, vilket är positivt för både handlare som får ett snabbare betalningsflöde liksom för konsumenterna som kan betala enkelt och utan fysisk kontakt med betalterminalen, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.
Statistik från Nets Nordic Payment Report 2021 visar också att 7 av 10 svenskar värdesätter kontaktlösa betalningar högt eller mycket högt, och att 80 procent använder betalmetoden minst ett par gånger i månaden.
Beloppsgränsen för kontaktlösa betalningar är enligt EU-lagstiftning 50 EUR, vilket återspeglas i de lokala beloppsgränserna i de fyra nordiska länderna (400 kr i Sverige). Kontaktlösa betalningar via mobila enheter så som Apple Pay och Samsung Pay fungerar på alla betalterminaler med kontaktlös NFC-funktion, men har ingen transaktionsgräns då köpet valideras på mobilen. Swish använder QR-kod, mobilnummer eller Bluetooth och är inte kopplat till ett specifikt betalkort.
Utveckling kontaktlösa betalningar i Norden:
År | Danmark | Norge | Sverige | Finland |
2020 | 87 % | 80 % | 62 % | 68 % |
2021 | 90 % | 87 % | 73 % | 71 % |
Konsumenternas genomsnittliga användning under en månad:
Norge | Danmark | Sverige | Finland | |
1-3 gånger | 11 | 10 | 19 | 13 |
4-6 gånger | 19 | 14 | 17 | 19 |
7-10 gånger | 24 | 19 | 20 | 20 |
11-20 gånger | 22 | 29 | 13 | 24 |
Mer än 20 gånger | 20 | 21 | 11 | 15 |
Källa: Nets Nordic Payment Report, 2021