Pandemin har gjort att digitala lösningar bland bostadsrättsföreningar utvecklats i rekordfart.
De flesta är positiva till omställningen men alla uppskattar inte att träffa sina grannar via en skärm.
Försämrade relationer bland föreningens medlemmar och svårigheter för de äldre uppges vara de främsta problemen som digitaliseringen medför.
I Sveriges Bostadsrättsrapport 2022 visar det sig att 57 procent tycker att den digitala utvecklingen är positiv för deras bostadsrättsförening. Nästan lika många, 56 procent, uppger att de vill investera i fler digitala lösningar. På topplistan hamnar en digital plattform för föreningen, digital tidsbokning av tvättstugan samt möjligheten att använda mobilen som nyckel. Men samtidigt som majoriteten är positivt inställd till digitaliseringen finns det bostadsrättsägare som upplever att den medför problem. Av de som ser den digitala utvecklingen som negativ för föreningen svarar nästan hälften att avsaknaden av det fysiska mötet bidrar till en sämre relation grannar emellan.
– Pandemin har gjort att intresset för digitala lösningar ökat och möten på distans har blivit en naturlig del av vår vardag. Att exempelvis hålla föreningens årsstämma digitalt ses därför som positivt av de flesta. Det är dock viktigt att komma ihåg att inte alla kan eller vill följa med i den digitala utvecklingen. Ett bra alternativ kan därför vara hybridvarianter av viktiga möten mellan medlemmarna. Då ges alla möjlighet att delta på det sätt som passar dem, säger Fredric Gustafsson, Chief Digital Officer på SBC.
Svårigheten för de äldre att följa med i utvecklingen är ytterligare ett problem med den ökade digitaliseringen i bostadsrättsföreningen. Det menar 48 procent av de svarande. Dessutom svarar 43 procent att svårigheten för de som inte har kunskap om teknik kan vara problematisk. De flesta verkar dock inte bekymras av att det fysiska mötet byts ut mot digitala eller hybrida varianter. Mer än hälften, 55 procent, kan nämligen tänka sig att delta i ett digitalt möte med sin förening.