Hogia tar nästa stora kliv i sin uppskalning mot fastighetsbranschen.
Företaget inleder ett strategiskt partnerskap med proptechbolaget Planima – en marknadsledande aktör inom strategiskt och långsiktigt fastighetsunderhåll.

Mikael Svensson, bolagschef vid Hogia Fastighetssystem
Hogiagruppen fortsätter att utveckla sitt tjänsteutbud inom fastighetsbranschen. I företagets webbaserade fastighetssystem spelar partnerskap en central roll. Genom öppna API:er integreras lösningar från noggrant utvalda systemleverantörer. Partnerskapet med Planima tillför nu en viktig ny byggsten i denna lösning.
Planima har i många år drivit både den tekniska utvecklingen och kunskapsområdet kring proaktiv planering av fastigheter. I deras plattform får fastighetsägare och förvaltare en komplett och agerbar överblick över fastigheternas underhållsbehov och framtida kostnader. Planima erbjuder verktyg med smarta automationer, datadriven prislista och numera även AI-stöd för att underlätta och effektivisera arbetet. Samarbetet grundar sig i en gemensam tro på kraften i öppna system där man strävar efter att skapa bästa möjliga användarupplevelse genom hela värdekedjan.
– Tillsammans med Planima tar vi ett viktigt kliv framåt i vår ambition att erbjuda kunderna ett komplett system ihop med våra partners, alla med sina unika spetskompetenser. Bra underhållsplanering är A och O för fastighetsägare och i Planima har vi hittat en partner som, precis som oss, fokuserar på att skapa användarvänliga tjänster som tillför stort kundvärde, säger Mikael Svensson, bolagschef vid Hogia Fastighetssystem.
Så här kommenterar Philip Winkler, Head of Sales på Planima, partnerskapet:

Philip Winkler, Head of Sales på Planima
– Vi ser fram emot att samarbeta med Hogia och ser en stor potential i att kombinera våra styrkor. Tillsammans kan vi erbjuda fastighetsbranschen en lösning som är både enkel att implementera och som ligger helt rätt i tiden.
Partnerskapet innebär att delar av fastighetsstrukturen i systemen speglas automatiskt, vilket effektivt minimerar dubbelarbete för kunderna. Tillsammans arbetar bolagen även aktivt med att identifiera fler värdeskapande områden där lösningar kan samverka och bidra till ökad effektivitet och bättre resultat för fastighetsägare.
Verktyget kompletterar Hogias övriga fastighetstjänster, däribland hyresadministration, teknisk förvaltning, fastighetsrådgivning, marknadsplats och boendeportal.
Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar.