Tunga värvningar stärker uppstickare
Hem STARTUP Tunga värvningar stärker nu uppstickare

Tunga värvningar stärker nu uppstickare

Publicerat av: Redaktionen

Byrågruppen Novas nya total experience design-byrå Fyr Agency har mer än fördubblat arbetsstyrkan på bara några månader.

Nu ansluter fyra erfarna experter till bolaget för att klara av bolagets expansion.

Att deras val föll just på Fyr beror främst på att de får vara med att bygga upp en ny typ av designbyrå, delägarskap, lönemodellen och att de blir en del av den nya växande byrågruppen Nova.

Den nya kvartetten består av Anna Evans, senast från Arbetsförmedlingen, Caroline Florén, närmast från SEB, Pontus Hellgren från design- och varumärkesbyrån Söderhavet och Kalle Paulsson från succé-startupen Red Flag. I Nova Sverige ingår byråerna Cloud Nine, Pineberry, Infunnel, Epinova, Fyr Agency och Singular Studios.

– Möjligheten att få bli en del av en nytänkande, strategisk byrå, delägarskap och en attraktiv lönemodell är det som lockat de nyanställda. Vi har ett bra momentum just nu och söker ännu fler medarbetare som kan komplettera vårt seniora team. Vi letar efter både seniora och yngre designers som vill vara med på vår spännande resa, säger Anna Stefansson, grundare och vd för Fyr.

Satsar på ledande position

Den nya kvartetten har handplockats för sina specialistkunskaper, sin bredd och sin erfarenhet. Tillsammans med de tre grundarna blir de viktiga byggstenar i att skapa av en total experience design-byrå som kan möta kundernas krav på att få en sammanhållen varumärkesupplevelse. De börjar på Fyr Agency redan nu med olika projekt inom bolaget och i samarbete med andra bolag inom Nova.

Tunga värvningar stärker uppstickare

Bildtext: Kalle Paulsson, strateg och konceptutvecklare, Joacim Broström, grundare och kreativ chef, Caroline Florén innehållsstrateg och ux-writer, Anna Evans, senior service designer, Rodolphe Toots, grudnare och kreativ teknikchef, Anna Stefansson, grundare och vd samt Pontus Hellgren, visuell design och ux-design

– De nya rekryteringarna visar att vi är på rätt spår mot att skapa en attraktiv arbetsplats för erfarna tech- och designexperter. Att vi lyckas locka några av branschens mest erfarna specialister ställer också krav på oss. Därför satsar vi på att utveckla branschens bästa arbetsplats, där också alla medarbetare inom alla Novas bolag får möjlighet att bli delägare, säger Michael Jäderlind, vd för Nova i Sverige.

En erfaren kvartett

– För oss är det inte bara de hårda värdena som spelar in i rekryteringen. Det är också viktigt att våra kunder tycker att det är roligt och smidigt att jobba med oss. Det är inte bara vår design som ska ge en bra upplevelse, utan även vår kultur ska ge en bra känsla i ett samarbete, säger Anna Stefansson, grundare och vd för Fyr.

Nya på Fyr Agency är Anna Evans, senior service designer, Caroline Florén innehållsstrateg och ux-writer, Pontus Hellgren, visuell design och ux-design samt Kalle Paulsson, strateg och konceptutvecklare.

Anna Evans kommer senast från Arbetsförmedlingen och har tidigare arbetat som research- och koncept director på design- och varumärkesbyrån Söderhavet. Hon har även ett förflutet som ad och en MA i Digital Experience Design från Hyper Island. Hon har stor erfarenhet av tjänstedesign, kommunikation och verksamhetsutveckling och blir nu senior service designer på Fyr.

Caroline Florén lämnar en långvarig tjänst på SEB. Hon har tidigare arbetat med kunder som Stockholms universitet, LO och Com hem. Caroline har en bakgrund som både copywriter och journalist. På Fyr blir hon innehållsstrateg och ux-writer.

Pontus Hellgren kommer från design- och varumärkesbyrån Söderhavet där han var med från start som senior designer. Han har arbetat med kunder som Svenska Spel, Lärarförbundet och Telia. På Fyr kommer han att jobba med visuell design och ux-design.

Kalle Paulsson har senast arbetat på startup-bolagen Velory och Red Flag samt tidigare även på Propellerhead Software. Han har lång erfarenhet av produktutveckling och produktstrategi. På Fyr kommer han främst att arbeta som strateg och konceptutvecklare.

Total experience design

Total experience design (txd) är ett begrepp som nyligen lyfts fram som en viktig del i varumärkesbyggandet av undersöknings- och analysföretaget Gartner. Txd länkar samman de olika disciplinerna user experience (ux), customer experience (cx), employee experience (ex) och multi experience (mx). Genom att tillämpa txd kan Fyr skapa mer sammanhållna varumärkesupplevelser för alla som kommer i kontakt med kundernas varumärken. Det gäller både för externa användare, kundernas kunder och internt bland medarbetarna.

Sex bolag i Sverige

Förutom moderbolaget Nova Consulting Group AB består byrågruppen i Sverige nu av sex olika bolag:

– Singular Studios. En strategisk varumärkes- och designbyrå med tjänster inom varumärkesstrategi, strategisk design och strategisk exekvering.

– Pineberry. En av Sveriges främsta byråer inom digital datadriven marknadsföring med fokus på SEO, SEM och annonsering på plattformar som Google, Facebook, Amazon, Instagram och Youtube.

– Cloud Nine. En ledande svensk digitalbyrå som skapar, designar och utvecklar e‑handelsplattformar.

– Fyr Agency. Skapar starkare digitala varumärkesupplevelser med total experience design som strategi.

– Infunnel. En av Sveriges främsta specialistbyråer inom marketing automation, CRM, digitala leads och digitalisering av kundresan.

– Epinova. Specialister på webb- och e‑handelslösningar samt digitala kundupplevelser med Optimizely (tidigare Episerver) som plattform.

Bland Novas kunder i Sverige ingår C More, SEB, Granngården, Postnord, Permobil, Volkswagen, Sony Music, Houdini Sportswear, Bemz, Doktor.se, Cylinda, Visma, Efva Attling, Filmstaden, Mercedes och Tetra Pak.

 

 

Relaterade Artiklar