Freshworks skräddarsydd lösning för startupföretag
Hem STARTUP Freshworks en skräddarsydd lösning för startupföretag

Freshworks en skräddarsydd lösning för startupföretag

Publicerat av: Redaktionen

Freshworks presenterar en lösning för kundvård, kundtjänst, försäljning och marknadsföring som är anpassad för startupföretag.

Målet är att startupföretagen ska kunna koncentrera sig på att få fram nya produkter och tjänster, i stället för att lägga tid på att få kundvårdssystem att fungera.

En sak som utmärker många startupföretag är att de inte lägger så mycket energi på administration, det är viktigare att bygga nya smarta lösningar. En annan sak är att många av dem verkligen skulle behöva interagera med kunder på ett effektivt sätt, vilket kräver administration. Eller ordning och reda för att uttrycka det enkelt.

Den här motsättningen lär göra sig påmind om ett startupföretag gör en allvarlig satsning på att använda ett kundvårdssystem (CRM) på ambitiöst sätt. Det tar för mycket energi att anpassa sig till kundvårdssystemet.

Anpassad lösning

Det här har man säkerligen funderat på hos Freshworks. Det är ett företag som har seglat upp som en ledande globalt leverantör av kundvårdssystem, lösningar för kundtjänst och andra tjänster och applikationer för att hantera interaktion, till exempel kundkontakter. Under Freshworks stora konferens Refresh lanserades Freshstack CRM, en kundvårdstjänst speciellt anpassad för just startupföretag. Det skedde i onsdags, både fysiskt i Las Vegas och online.

Freshworks skräddarsydd lösning för startupföretag

”Det är viktigt för startupföretag att kunna koncentrera sig på att bygga tekniklösningar, i stället för att för att lägga tid på att få kundvårdslösningar att fungera”, säger Girish Mathrubootham, vd på Freshworks.

Freshstack CRM bjuder på funktioner för marknadsföring, inte minst online, försäljning och omnikanalservice. Ett viktigt mål med lanseringen är att erbjuda en kostnadseffektiv lösning, bland annat tack vare ett förmånligt starterbjudande. Det beror inte minst på att undersökningar visar att den främsta anledningen till att startupföretag misslyckas är att de helt enkelt får slut på pengar. En traditionell dyr CRM-lösning passar alltså inte så bra.

https://www.cbinsights.com/research/startup-failure-reasons-top/

Freshworks har dragit nytta av de erfarenheter som fåtts av att redan ha ett stort antal unga företag som kunder. 20 procent av världens så kallade unicornföretag är kunder till Freshworks. Det är privatägda startupföretag som är värderade till mer än en miljard dollar.

Tre produkter i en

Freshstack CRM är en anpassad paketering bestående av tre produkter: Freshdesk för kundtjänst och support av typen omnikanal, Freshsales och Freshmarketer. Tillsammans underlättar de för startupföretag att hitta nya kunder, att bygga långvariga relationer med kunderna och att skala upp verksamheten. Som grädde på moset ges åtkomst till Freshworks Marketplace, som bjuder på hundratals tilläggsappar för olika behov, vilket gör det möjligt att skräddarsy Freshstack CRM.

– Det är viktigt för startupföretag att kunna koncentrera sig på att bygga tekniklösningar, i stället för att för att lägga tid på att få kundvårdslösningar att fungera. På Freshworks har vi underlättat det från starten genom att göra modern och enkel mjukvara tillgänglig för alla, säger Girish Mathrubootham, vd på och grundare av Freshworks.

Ett argument som talar för Freshworks i det här sammanhanget är att företaget grundades så sent som 2010 och att många av dess anställda minns tiden som startupföretag. Det kan knappast de betydligt äldre konkurrenterna ståta med.

 

Relaterade Artiklar