Fyra månader har gått sedan den nya dataskyddsförordningen, GPDR, trädde i kraft och 1100 fall har redan anmälts till Datainspektionen.
En ny SIFO-undersökning som genomförts på uppdrag av Pega (Pegasystems) visar att få svenskar sett någon förändring efter GDPR och 9 av 10 kan tänka sig att anmäla företag framöver. Företag som anmäls riskerar böter på upp till 4% av omsättningen.
EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, trädde i kraft i maj i år. Förordningen innebär bland annat att EU-medborgare nu har rätt att begära ut eller låta radera all personlig data som företag och organisationer samlar om dem. Reklamutskick får inte skickas till mottagare utan deras samtycke och endast om det anses relevant för mottagaren.
Nu visar en ny SIFO-undersökning, genomförd på uppdrag av Pega, att GDPR inte påverkat företagens marknadsföring. Bara 18 procent av svenskarna har sett en förändring efter att GDPR trädde i kraft och fler än 8 av 10 (84 procent) anser att de reklamutskick som de nås av i dag är irrelevanta.
Runt 1100 incidenter har redan anmälts till Datainspektionen, samtidigt som hela 9 av 10 svenskar (91 procent) uppger att de framöver kan tänka sig att anmäla ett företag.
– Undersökningen visar tydligt att företagen släpar i sitt GDPR-arbete. Att en överväldigande majoritet av svenskarna uppfattar dagens reklamutskick som irrelevanta och kan tänka sig att anmäla företag borde vara en rejäl varningsklocka. Det är hög tid att ta kunderna på större allvar, säger Magnus Lagerqvist, försäljningschef på Pega.