Hem GDPR GDPR ökar medvetenheten men kräver mer av företagen

GDPR ökar medvetenheten men kräver mer av företagen

Publicerat av: Redaktionen

Vart tredje företag sägs sakna kraft att följa GDPR fullt ut och enbart vart sjätte anser att deras arbete är färdigt, visar en rapport från revisons- och konsultföretaget Deloitte.

GDPR ökar medvetenheten men kräver mer av företagen 3– Även om näringslivet gjort betydande investeringar för att förbättra hantering av personuppgifter har själva genomförandet en bra bit kvar, säger Peter Birgersson, senior manager på Deloitte och expert inom informationssäkerhet.

General Data Protection Regulation, mer känt under sin förkortning GDPR, har nu funnits inom EU drygt ett halvår med syfte att stärka konsumenternas rätt till de egna personuppgifterna. Reglerna har ställt helt nya krav på arbetssätt för alla som hanterar personliga uppgifter och IT-system som stödjer detta.

Enligt rapporten GDPR 6 Months On finns en betydligt större medvetenhet hos företagen om hur personuppgifter hanteras och 6 av 10 företag är ”mer försiktiga” när de delar personuppgifter. Man är också mer uppmärksam på debatten i samhället och kundernas krav på sekretess.

– Vi märker att misstankar om sekretessbrott eller slarv med olika data uppfattas allt mer negativt. Personuppgiftsöverträdelser tycks ha blivit ett konkret skäl till att ibland avbryta affärskontakterna, säger Peter Birgersson.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>