Investeringsexperten guidar: Så lockar du investerare till din startup
Hem STARTUP Investeringsexperten guidar: Så lockar du investerare till din startup

Investeringsexperten guidar: Så lockar du investerare till din startup

Publicerat av: Redaktionen

Investeringslandskapet har präglats hårt av det makroekonomiska världsläget och många unga tillväxtbolag har svårt att resa kapital.

Investerare förväntar sig både mer av dig som entreprenör och fler uppnådda milstolpar i bolaget.

Känner du igen dig? Venture Buildern Hidden Dreams har rest kapital 16 gånger under deras drygt tre levnadsår och nu avslöjar deras Investment Manager, Michael Proszynski, fem framgångsnycklar för hur du lockar investerare i en tid där många är försiktiga med sina placeringar. Och där startups behöver mer än finansiering för att lyckas med sina expansionsmål.

Att en startup överlever är statistiskt osannolikt, men långt ifrån omöjligt om du har rätt processer på plats. En bärande del i många bolagsresor är stadig tillväxt och för att uppnå det kan du som entreprenör behöva ta in externt kapital för att finansiera resan framåt. Genom åren har den ingenjörsgrundade Venture Buildern Hidden Dreams techbolag lockat många av landets tyngsta privata investerare, även i en tid då investeringslandskapet påverkats hårt av det rådande marknadsläge. Nu delar deras Investment Manager med sig av fem framgångstips tips till dig som ska ta in kapital i framtiden.

Investeringsexperten guidar: Så lockar du investerare till din startup

Michael Proszynski, Investment Manager på Hidden Dreams, guidar igenom fem framgångstips för hur du lyckas locka rätt investerare till din startup.

– 90 procent av alla startups misslyckas. En skrämmande siffra men det är tyvärr lätt hänt att pengarna tar slut, teamet eller timingen fungerar inte, det saknas relevant erfarenhet eller marknadsförståelse. Ja listan kan göras lång. Men vad är det som gör att vissa lyckas? Som Venture Builder vet vi att en solid företagsinfrastruktur är avgörande för överlevnad och framgång. Det handlar inte bara om att ha en bra produkt eller tjänst, utan också att ha metoder och processer på plats som gör det avsevärt mycket enklare för dig att driva bolaget framåt i rätt riktning.

Utan detta kan företag lätt bli ineffektiva och oförmögna att skala. Som medgrundare till våra bolag förser vi dem med en supportmetod som både avlastar och fokuserar uppdraget en entreprenör har. Startups måste ha stenkoll på hur de ska nå sina mål, särskilt för att lyckas resa pengar, säger Michael Proszynski, Investment Manager på Hidden Dreams.

Fem framgångsnycklar för att locka investerare till din startup

1. Verifiera affärsidén och samla er evidens. Innan investerare överväger att finansiera din startup vill de se bevis på en djup marknadsförståelse, ett starkt behov av tjänsten och andra tecken som visar varför just ditt bolag har potential att generera en stark avkastning på deras investering. Du ska veta hur din marknad segmenteras, hur värdekedjan ser ut, kontaktvägar för framtida kunder m.m. Se till att undvika glädjekalkyler, en erfaren investerare kommer se igenom det och om hen inte gör det så har du tyvärr precis lyckats översälja ditt case och därmed bäddat för en framtida besvikelse. Hidden Dreams rekommenderar en av deras nyckelprinciper, ”sälj först bygg sen”, vilket ger dig en tidig marknadsvalidering som hjälper att bygga trovärdighet för ditt bolag och ert erbjudande innan du lagt dyra pengar på utvecklingen av din produkt eller tjänst.

2. Behovsanalys. Även om investerare kan tillhandahålla nödvändigt kapital, är det inte det enda som en startup behöver för att lyckas. Om du behöver ta in en mindre investering i ditt bolag är det onödig att fixera på att ta in pengar från en Venture Capital-fond. Bolagsbygge behöver inte vara lika kostsamt idag, särskilt för mjukvarubolag, och därför kan en mindre kapitalrunda från engagerade privata investerare ge ditt bolag exakt den skjuts som behövs. Affärsänglar kan stötta genom sin expertis och förmåga att öppna viktiga dörrar. Ytterligare en fördel med en mindre runda är att aktierna inte späds ut lika mycket. Se därför till att undersöka vad för utmaningar och möjligheter din startup står inför och sök dig till investerare som kan hjälpa till med att fylla det behovet.

3. Börja i (rätt) tid.Investeringslandskapet har förändrats och att säkra finansieringen tar längre tid och kräver mer av bolaget idag än för bara för några år sedan. Börja söka upp och kontakta investerare i god tid och helst när du har momentum och medvind i bolaget. Timing är nyckeln eftersom du måste uppnått vissa tydligt mätbara milstolpar för att ha ett övertygande investeringcase. Därför kan du gynnas av att börja scouta investerare redan långt innan du börjat resa kapital. När du har levererat på dina initiala mål och har dina första kunder på plats samt en tydlig tillväxtväg framåt är det dags att öppna rundan.

4. Bygg ditt team och din trovärdighet. Investerare tittar inte bara på en affärsidés potential, utan också på teamet bakom den. Lyft ditt teams erfarenheter och färdigheter. Har någon i teamet byggt bolag tidigare? Finna det relevant teknisk kunskap? Att bygga trovärdighet är essentiellt och du behöver därför förtydliga för investeraren varför ditt team är de bästa personerna för att ro era mål i hamn samt vilka incitament du avser att använda för att motivera framtida rekryteringar till din startup. Att dessutom noggrant rekrytera en styrelseordförande med namnkännedom som ger konkreta bidrag till företaget kan vara en värd investering innan du öppnar rundan. Ett välkänt branschnamn i styrelsen hjälper nämligen att bygga upp bolagets kredibilitet vilket kan lugna osäkra investerare.

5. Öva din pitch och tänk som en investerare.Din pitch bör tydligt förklara vad värdeutvecklingen på den begärda finansieringen kommer att leda till och hur du har hittat en affärsmöjlighet som du kan skala med en konkurrensfördel. Investerare vill se en tydlig avkastning på investeringen, så var beredd på att förklara hur du sticker ut på marknaden. Du ska veta din pitch utan och innan, öva inför teamet eller styrelsen innan du börjar pitcha skarpt på event eller i investeringsmöten. Se till att din pitch är professionell, engagerande och svarar på investerarens vanligaste frågor.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy