Saleforces lanserar sin första blockkedjeplattform för CRM

Salesforce lanserade i veckan Salesforce Blockchain, en deklarativ blockkedjeplattform som ger företag och organisationer möjlighet att på ett säkert sätt dela data och samarbeta över partnernätverk.

Salesforce Blockchain integrerar direkt med CRM och ger organisationer möjlighet att leverera nya affärsmodeller som innebär trovärdighet, transparens och spårbarhet vid varje kundinteraktion. Detta meddelade Salesforce på TrailheaDX, Salesforce’s årliga utvecklarkonferens tidigare i veckan.

Salesforce Blockchain är en deklarativ blockkedjeplattform som är djupt integrerad med CRM. Med Salesforce Blockchain kan företag snabbt och lätt lansera blockkedjeprogramvara. De kan enkelt bygga och underhålla blockkedjenätverk, blockkedjeprogramvaror och smarta kontrakt.

Plattformen bygger på öppen källkod från Hyperledger Foundation och är anpassat för Salesforce Lightning vilket för att företag som använder Salesforce Blockchain får möjlighet att transparent dela med sig av data till partnerföretag och tredjepartsföretag.

Några av de företag och organisationer som använder Salesforce Blockchain är Arizona State University, Caesars Entertainment, IQVIA samt S&P Global Ratings.

Vad innebär Salesforce Blockchain

  • Blockchain Builder: Ger företag möjlighet att enkelt bygga och underhålla blockkedjenätverk, blockkedjeprogramvaror och smarta kontrakt—unika för varje företag—genom att använda Salesforce kraftfulla low-code-möjligheter. Med Blockchain Builder kan kunder skapa och dela blockkedjeobjekt i samma process som CRM-dataobjekt—med musklick istället för kod.
  • Blockchain Connect: Gör Blockkedjedata åtgärdsbar genom native integration med Salesforce plattform, inklusive Sales Cloud, Service Cloud samt Marketing Cloud. Blockchain Connect ger företag möjlighet att lägga komplex blockkedjedata som ett nytt lager ovanpå existerande arbetsflöden likt söksträngar och automatiserade processer. Utöver det kan företag nu köra Einstein-drivna kraftfulla AI-algoritmer som integrerar blockkedjedata in i försäljningsprognoser, förutsägelser och mer därtill.
  • Blockchain Engage: Minskar tröskeln för partnerföretag, distributörer och mellanhänder att använda Salesforce Blockchain. Med ett intuitivt “engagment-lager” kan företaget plocka in API:er, färdigbyggda appar och integrera existerande blockkedjor för att skapa trust networks, som kompanjoner kan ansluta sig till genom enkel autentisering.