I dagens fartfyllda ekonomi satsar företag mycket resurser på att möta kunders behov och leverera förstklassig kundtjänst. Även om det inte är något fel med denna aspekt så läggs det mindre vikt vid att förbättra anställdas engagemang.
Detta är ett misstag eftersom det finns en direkt koppling mellan anställdas engagemang och ett företags omsättning. Med engagerade anställda skapas nämligen en hälsosammare atmosfär som leder till högre försäljning, lönsamhet och produktivitet.
Den konventionella tillämpningen för att motivera anställda inom finansbranschen har varit incitament genom monetär ersättning. Företag har som ett resultat missat möjligheter att hitta andra effektfulla sätt att motivera anställda. Du bör i detta sammanhang känna till begreppet employee engagement som handlar om hur stark anställdas mentala och emotionella band är till arbetet. Här kommer därför fyra tips på hur du ökar anställdas engagemang inom finansbranschen, vilka är följande:
- Förbättra genom att mäta och analysera.
- Skapa syfte och mening till arbetet.
- Främja feedback och kommunikation.
- Ingjut ansvarskänsla hos anställda.
Som du kommer märka är anställdas engagemang i själva verket en konkurrensfördel som ökar kundengagemanget och intäkter. Gå därför inte miste om Effectory som är Europas ledande leverantör av feedbacklösningar för att optimera denna konkurrensfördel. Läs vidare för att se närmare på nämnda essentiella faktorer för anställdas engagemang!
1. Förbättra genom att mäta och analysera
Förutsättningen för att kunna göra förbättringar och framsteg är att mäta för att sedan jämföra resultat. Över tid kan du generera användbara data där problem som påverkar såväl kunder som anställdas upplevelse tas upp. Din undersökning kan gå till genom att helt enkelt ställa frågor för att se hur anställda känner kring olika arbetsrelaterade aspekter. Frågorna kan vara huruvida anställda känner sig stödda och uppmuntrade av chefer, angående karriärmöjligheter, kvaliteten på feedback och liknande. Varje företag måste avgöra vilka frågor som är av vikt att få svar på. I många fall fungerar standardiserade frågor inom finansbranschen eftersom resultaten kan jämföras med andra företag.
2. Skapa syfte och mening till arbetet
Faktum är att anställda blir engagerade av många faktorer, inte minst känslan av arbeta mot ett gemensamt och meningsfullt syfte. Med andra ord vill anställda känna att de gör en meningsfull inverkan i företagets framgång. För att åstadkomma detta bör företag låta anställda se resultat som kan kopplas till ett team eller avdelning. Det här gör att anställda dels känner gemenskap och dels blir motiverade av organisationens mål, som till följd skapar högre engagemang.
3. Främja feedback och kommunikation
Roten till all mänsklig interaktion är kommunikation och därför är denna aspekt essentiell för ett företags framgång. När det kommer till anställdas engagemang vill de ha feedback på sin prestation, hur de kan göra förbättringar och vilken karriärpotential som finns. Feedback ska vara uppmuntrande och konstruktiv. Om du är chef måste du också vara beredd att lyssna på anställdas bekymmer och ideér.
4. Ingjut ansvarskänsla hos anställda
En aspekt av att göra anställda engagerade är att ingjuta känslan av ansvar. Vid första anblick kanske detta låter hårt. Faktum är dock att högpresterande anställda längtar efter ansvar och möjligheten att ta på sig nya utmanande uppgifter. Denna känsla av ansvar blir större om det finns en närvarande chef som korrigerar eventuella fel och misstag.