Mindre företag borde kräva bättre nätverk

[KRÖNIKA] För mindre företag som ska välja nytt trådlöst nätverk har det tidigare bara funnits två alternativ – båda med tydliga nackdelar.

Niklas Stolperud

Det ena alternativet har varit att använda en stor del av IT-budgeten för att installera ett trådlöst nätverk för företag medan det andra varit att klara sig med ett enkelt hemmanätverk.

Men tekniken går framåt och trådlösa nätverk blir allt enklare att installera och styra, samtidigt som priset sänks. Därför kan mindre företag idag ställa högre krav. Teknik som tidigare bara fanns för stora företag är nu intressanta även för småföretag. Att börja använda den nya tekniken har blivit så pass enkelt att en normalt IT-kunnig person klarar att installera den genom en app. Om det inte skulle fungera ingår ofta support.

Det som småföretagen då får, och som de större företagen haft ett tag, är bland annat en molnbaserad portal där styrningen av nätverket sker. Vilket även möjliggör att hantera nätverket på distans. Dessutom ingår inbyggd säkerhet – något som normalt saknas i konsumentprodukter. Möjligheter att analysera vad som händer i nätverket. En lättanvänd gästlogin, till exempel via Facebookinloggning.

Det här slår de tidigare alternativen med hästlängder. Att använda ett system för stora företag innebär ofta att skriva på ett dyrt långtidskontrakt och binda sig till produkter från en enda leverantör. Att istället använda teknik för hemmanätverk leder till dålig prestanda och att viktiga funktioner saknas – och alltså alldeles särskilt på säkerhetsområdet.

Sådana säkerhetsbrister gör att småföretag är en kategori som ofta drabbas av intrång, till exempel utpressningsprogramvara (ransomware). Risken är förstås att detta blir dyrt i längden, inte minst genom att intrång många gånger leder till att verksamheten inte fungerar som den ska.

De billiga lösningar avsedda för de mindre företagen som tidigare funnits på marknaden har dessutom ofta ingen alls eller dåligt fungerande support.

Om något går fel har företagen fått klara sig själva eller så får de extra kostnader för att anlita någon som löser problemet.

Stora företag har istället ofta licenser som omfattar alla kostnader som kan uppstå över livscykeln. Nu blir det vanligare att även småföretagen kan teckna sådana avtal. Genom att allt följer med blir det enklare att beräkna totalkostnader och besparingar.

Nu ser vi att allt fler butikskedjor, caféer, mindre hotell och andra mindre företag upptäckt vad som hänt på marknaden och satsar på att installera nytt wifi. Samtidigt som många av dem ännu inte uppmärksammat nyheterna. Eftersom de inte har IT-kompetensen själva så vet de helt enkelt inte vad de kan be om.

För efterfrågan finns där. Wifi har blivit allt viktigare för småföretagen. De är ofta medvetna om att nätverkets prestanda och funktioner påverkar produktiviteten. De vet att säkerheten måste vara stark för att undvika problem.

För kanalen är utvecklingen både en möjlighet till försäljning och till att bli mer uppskattade som rådgivare. Det är småföretagens återförsäljare som känner till möjligheterna och kan föreslå dem för sina kunder. Alla blir vinnare på det.

AV: Niklas Stolperud

Channel Manager för Norden, Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise