Digitala möjligheter: vad krävs för att bygga en ny valuta?
Hem KRÖNIKA Digitala möjligheter: vad krävs för att bygga en ny valuta?

Digitala möjligheter: vad krävs för att bygga en ny valuta?

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] I takt med att användningen av fysiska kontanter har minskat, och nya kryptovalutor och digitala betalningssystem har blivit allt mer populära, letar centralbanker runt om i världen efter smarta sätt att behålla kontrollen över de finansiella systemen.

En av de ledande idéerna är att centralbanker ska erbjuda en egen digital valuta (CBDC).

Idag är det mer än 100 länder som antingen utforskar idén eller till och med lanserar sin egen CBDC. Det är en ökning från bara 35 länder i mitten av 2020.

Men det är skillnad på att skapa en ny kryptovaluta och att bygga ett system som kan stödja ett lands hela finansiella nätverk. Till exempel måste centralbanker vara säkra på att valutan har en bra användarupplevelse, samtidigt som den skyddar användarnas integritet. Det kräver ett starkt samarbete mellan offentliga och privata organisationer. Men om centralbankerna lyckas kan det ge enorma möjligheter.

Hur ser en framgångsrik CBDC ut?

Centralbanker saknar ofta den kompetens som behövs för att skapa sin egen digitala valuta. Det är därför som många av CBDC-projekt hittills byggts på samarbete mellan affärsbanker och privata teknikleverantörer som lyckats attrahera tekniska talanger med högre löner. I Indien har till exempel ICICI Bank och Kotak Mahindra Bank hjälpt banker att hantera CBDC-betalningar. Genom partnerskap som detta kan centralbanker skapa ett system som är enkelt och smidigt att använda för konsumenterna. Som en del av detta är det viktigt att transaktioner kan behandlas även när kunder är off-line. Att tillåta betalningar i glest befolkade områden med begränsad internetanslutning kommer att bidra till att öka användningen och säkerställa att systemet fungerar även vid tillfälliga avbrott.

Digitala möjligheter: vad krävs för att bygga en ny valuta?Även om bekvämlighet är viktigt för användarna, är det också viktigt att integriteten säkras. Konsumenter förväntar sig en hög nivå av integritet och kan också ha en motvilja att dela personlig information med en centralbank. Men det kommer också att finnas ett behov av att balansera integritetsbehov med policyer som syftar till att bekämpa penningtvätt och andra ekonomiska brott. En metod är kryptografi, vilket kan göra det möjligt för banker att bekräfta transaktioner utan att behöva se data i  icke krypterad form.

Varför behöver vi CBDC?

Även om CBDC-projekten har ökat i antal under åren, har det också funnits frågetecken kring fördelarna. Till exempel säger vissa experter att banker klarar att kontrollera sitt lands finansiella system med de nuvarande modellerna. Det finns dock fortfarande flera fördelar som kan komma från att skapa en CBDC-modell som sticker ut jämfört med de traditionella systemet.

Till exempel kan man förbättra betalningseffektiviteten genom programmerbarhet och smarta kontrakt. Det skulle göra det möjligt för banker att ta fram nya tjänster. På samma sätt, genom att skapa system som är kompatibla med andra CBDC, kan gränsöverskridande betalningar ske snabbare och till en lägre kostnad än tidigare.

Ett nytt CBDC-nätverk skulle också kunna göra betalningssystem mer konkurrenskraftiga. För närvarande har endast vissa finansinstitut tillgång till centralbanksmedel. En digital valuta skulle ge fintech-leverantörer direkt tillgång till centralbanker, istället för via traditionella banker. Det skulle gynna både banker och konsumenter, eftersom konkurrens hjälper till att sänka transaktionskostnaderna och öka hastigheten för betalningar.

Slutligen, för de få CBDC som har projekt på gång, har centralbanker erbjudit incitament för att locka användare till plattformen. Till exempel har the Sand Dollar som används i Bahamas inga transaktionsavgifter och tar för närvarande inte ut ränta.

CBDCs är precis runt hörnet

Även om det kan kännas som att CBDC-plattformar dröjer innan de blir mainstream, är vi inte så långt borta som man kan tro. Om centralbanker inte vill hamna på efterkälken och gå miste om de tidiga fördelarna som dessa plattformar kan ge, måste de börja utveckla sina erbjudanden nu och identifiera de partners som kan tillhandahålla den nödvändiga kompetens och expertis som behövs.

Av: Ashish Bhatnagar, Head of Cards & Payments at Cognizant

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy