Adrian Miller och Per Hedenmark var trötta på den krångliga och konservativa mäklarbranschen.
De bestämde sig för att utveckla en mäklartjänst som möter kundernas behov och där bostadssäljaren kan följa säljprocessen via deras egna app. När startupen kom igång fanns ingen tvekan om vem som skulle bli telefonileverantör. Valet föll på Telavox, som man visste snabbt kan anpassa sig efter ett bolag med växtvärk.
Uppstickaren Norban har än så länge nio anställda och varit igång lite mer än ett halvår. Man vill utmana den traditionella mäklarbranschen där, enligt Norban, tiden stått stilla och processerna och kulturen varit densamma i flera decennier.
– Vår app funkar lite som LinkedIn fast för bostadsmarknaden. Här kan du lägga ut din bostad själv, ladda upp bilder, testa marknaden och sälja om drömbudet kommer – samtidigt som våra mäklare sköter all kontakt med intressenter. Tjänsten är helt gratis och man betalar endast om bostaden säljs, säger Adrian, medgrundare på Norban.
Bytte genast till Telavox
Emilia Bjurén jobbar som supportchef på Norban sedan lanseringen. När hon inledde sin anställning bytte hon genast ut deras dåvarande telefonileverantör mot Telavox.
– På min förra arbetsplats använde vi nämligen Telavox. När jag började på Norban visste jag hur Telavox lösning funkade. Vi ska växa mycket de kommande åren men vet inte riktigt hur. När man inte riktigt vet hur framtiden kommer gestaltas känns det tryggt att ha en stabil kommunikationsplattform, säger Emilia.
Perfekt lösning för företag med växtverk
Hon visste att Telavox flexibilitet passar perfekt för en startup som växer snabbt. Bara i år ska Norban anställa ett tiotal personer, allt från utvecklare till supportpersonal och säljare.
– Telavox kan enkelt följa våra behov och faser. Vi är än så länge en startup där alla gör allt. Därför är det bra vi alla kan vara uppkopplade i växeln. Jag vill ha en tjänst som är lätt att använda och inte krånglar. Här kan jag på egen hand skapa och överlåta licenser till nyanställda, ändra om i växeln och massor annat. Sen funkar alla gränssnitt oavsett om du använder mobil eller datorn. Vår support använder bara softphonen och det går utmärkt, säger Emilia.
Skönt med en kontaktperson som är väl insatt
En annan tjänst Emilia gillar är den personliga kontakten och servicen hon får av Andreas Zivanovic, advisor på Telavox. Hon tycker det är skönt att ha en kontaktperson som är väl insatt i Norban och uppskattar särskilt att det aldrig är någon kö när hon ringer.
– Jag har tätt samarbete med Andreas som alltid är tillmötesgående. Jag har nästan blivit lite för bekväm. Det händer det dyker upp saker som jag hade kunnat lösa själv. Men ändå ringer jag Anderas för det är så trevligt att prata med honom. Och skulle han någon gång vara oanträffbar får jag jättebra hjälp av andra i supporten, säger Emilia.
Övriga medarbetarna är också nöjda med Telavox och uppskattar statusfunktionen där man kan se vad kollegorna gör, om de sitter i möte, jobbar hemifrån, vabbar eller slutat för dagen. Emilia berättar det finns två läger.
– Dels de som bara vill att telefonin ska funka. Dels de som är mer intresserade som sätter sig in i appen för att testa olika funktioner. Det är skönt att allt är samlat i samma system. Min mardröm är att sitta med hundratals olika appar och leverantörer, säger Emilia.
Telavox en förebild
För bara ett decennium sen var Telavox, liksom Norban nu, en startup, och en annan gemensam nämnare är att båda bolagen utvecklar sin app helt själva.
– Telavox är en förebild och började som en it-startup. Företaget hittade ett sätt att utveckla en ny, prisvärd och smidigare lösning och vågar utmana jättarna. Vi skapar också vår produkt själva och kan därför vara lyhörda inför kundernas behov. Även mer kostnadseffektiva och snabbfotade. Precis som Telavox, säger Emilia.