Tillväxt för Telenors mobilverksamhet i det första kvartalet
Hem Teknik Tillväxt för Telenors Sverige mobilverksamhet i det första kvartalet

Tillväxt för Telenors Sverige mobilverksamhet i det första kvartalet

Publicerat av: Redaktionen

Telenor Sveriges omsättning och rörelseresultat ökade i det första kvartalet, exklusive avyttrad verksamhet.

Dessutom visar kvartalsrapporten kundtillväxt på mobilsidan i huvudvarumärket, Telenor.

Telenor Sveriges ambition är att öka kundnöjdheten och skapa fortsatt tillväxt genom utökade tjänster och ett starkare distributionsled. Företagets fokus på att vända marknadstrenden har varit framgångsrikt.

Telenor-koncernen offentliggjorde idag resultatet för det första kvartalet 2022. Telenor Sveriges omsättning uppgick till 3 007 MSEK (2 971) och rörelseresultat, EBITDA, till 1 030 MSEK (1 049). Antalet mobilkunder ökade med 37 000. I februari 2022 avyttrade Telenor Sverige kommunikationsoperatören Open Universe och verksamheten inom egengrävd villafiber. Organiskt ökade omsättningen med 3 procent och rörelseresultatet med 4 procent, jämfört med samma kvartal föregående år.

Tillväxt för Telenors mobilverksamhet i det första kvartalet

Bjørn Ivar Moen.

–   Telenor Sverige har en tillväxtagenda och i slutet av 2021 sjösatte vi ett antal initiativ som syftade till att stärka vårt kunderbjudande och vårt varumärke för att stimulera kundtillväxt. Insatserna har haft önskad effekt såväl under slutet av 2021 som början av 2022, säger Bjørn Ivar Moen, VD på Telenor Sverige.

Omsättningsökningen beror främst på ökade roaming-intäkter, mindre prisjusteringar och kundtillväxt avseende både privat- och företagskunder och är främst hänförlig till huvudvarumärket.

Genomsnittlig intäkt per användare (ARPU) var stabil under perioden. Intäkterna från fasta tjänster och tv sjönk något under perioden.

Telenor har under det första kvartalet genomfört delleveranser av SD-Wan, dvs säkerhetslösningar för privata nät, till ett flertal större kunder. Efterfrågan är stor och därför kommer leveranskapaciteten att utökas under året.

Under 2022 kommer Telenor att lansera stärkta produktportföljer för privatmarknaden och för företagskunder inom SME-segmentet.

–    Vi är fast beslutna att fortsätta skapa tillväxt och ökat värde för våra kunder genom att leverera enligt våra produktplaner, utöka våra tjänster och stärka distributionsledet. Ambitionen är att öka kundnöjdheten, vilket i förlängningen leder till fler kunder, omsättningstillväxt och lönsamhet, avslutar Bjørn Ivar Moen.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>