Kundupplevelsen blir ännu viktigare som framgångsfaktor
Hem FINANSRÖST Kundupplevelsen blir ännu viktigare som framgångsfaktor

Kundupplevelsen blir ännu viktigare som framgångsfaktor

Publicerat av: Redaktionen

Allt fler aktörer kämpar om kundernas uppmärksamhet.

“Kundupplevelsen blir därför än mer viktig som framgångsfaktor i finanssektorn”, säger Malin Lignell, Handelsbankens digitaliseringsexpert, i Journal of Digital Banking.

Konkurrensen om människors uppmärksamhet är inte en bara en tävling om att erbjuda den bästa upplevelsen mellan konkurrenter inom samma sektor, utan också mellan olika branscher.

Den aktör som kan erbjuda den bästa kundupplevelsen har bättre förutsättningar för att människor ska välja att prioritera sin tid på just deras erbjudande och upplevelse.

I en stor artikel i den ansedda internationella facktidskriften Journal of Digital Banking undersöker Handelsbankens digitaliseringsexpert Malin Lingnell vad denna framtidstrend innebär för innovationer inom finanssektorn.

I slutänden handlar det om att erbjuda kunder en kundupplevelse där kundens behov är i centrum, konstaterar Malin Lignell. I allt högre grad kommer den kundupplevelsen att levereras med hjälp av samarbeten i olika former ur ett bredare perspektiv än enbart samarbeten med FinTech.

Kundupplevelsen blir ännu viktigare som framgångsfaktor

Malin Lignell

”Det är trots allt kunderna som avgör vad som är en vinnande innovationsstrategi och vilken kundupplevelse som krävs för att förtjäna deras uppmärksamhet. Vilket värde något har bestäms i slutänden av den som tar emot det, inte av den som ger det”, skriver Malin Lignell i artikeln, som är daterad till april i år men publicerats i dagarna.

Tidskriften vänder sig till främst till personer i ledande befattningar inom exempelvis finans, marknadsföring, design och kommunikation.

Experter bjuds in som artikelförfattare av redaktionen för att dela med sig av insikter om hur nya och befintliga marknader, affärsmodeller och innovationer nyttjas och för att bjuda på tips och lärdomar om hur olika strategier kan omvandlas till verklighet.

”Att delta i utbytet av insikter är en viktig del i vårt ständiga arbete med att utveckla vår kundupplevelse och slå vakt om vår historiskt höga kundnöjdhet”, säger Malin Lignell.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy