Konsten att modernisera en bank utan att störa verksamheten
Hem FINANSRÖST Konsten att modernisera en bank utan att störa verksamheten

Konsten att modernisera en bank utan att störa verksamheten

Publicerat av: Redaktionen

Konsten att modernisera en bank utan att störa verksamheten

Att modernisera en bank samtidigt som man hanterar daglig drift och säkerställer regelefterlevnad och allt mer komplex riskhantering är en stor utmaning. 

Modernisering är dock nödvändig för att bibehålla och stärka konkurrenskraften. Detta kräver noggrann planering och att arbetet bryts ner i hanterbara steg, skriver Mark Thundercliffe, senior rådgivare för bank och finans på SAS Institute. 

Ledningsgrupper på banker står ständigt inför utmaningen att uppdatera och ersätta äldre system och modernisera organisationer [KB1] [JL2] utan att störa den dagliga verksamheten. Denna utmaning leder ofta till att implementeringen av nya system och arbetssätt försenas eller helt uteblir, vilket medför ökade risker i en snabbt föränderlig marknad med höga krav på snabbhet och säkerhet.

Konsten att modernisera en bank utan att störa verksamheten

Mark Thundercliffe, senior rådgivare för bank och finans på SAS Institute

 

En risk med att försumma moderniseringen av IT-stödet är att banken blir alltför beroende av manuella processer. Detta försvårar hanteringen av oväntade utmaningar och att tillvara ta och utnyttja nya möjligheter. Det leder även till att data isoleras i silos, vilket gör det svårt att få en helhetsbild av verksamheten, något som kan få stora konsekvenser för affärerna.

 

Ytterligare en risk med att inte modernisera är svårigheten att uppfylla kundernas förväntningar, vilka är höga i vår digitala era. Kunden förväntar sig en sömlös, individanpassad och effektiv service, vilket är svårt att leverera med föråldrade system. Detta resulterar ofta i sämre kundupplevelser och i förlängningen även i kundflykt.

 

Digital transformation sker inte över en natt, men det är kritiskt att påbörja processen omgående. En effektiv hantering av tillgångar och skulder (asset and liability management) samt riskhantering och säkerställande av lönsamhet kräver att befintlig verksamhet sköts på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Detta underlättas genom att integrera data från skilda källor och använda avancerad dataanalys.

 

Kraven på riskhantering och regelefterlevnad är otvetydiga och utgör en betydande utmaning för att upprätthålla en balans mellan regelefterlevnad och effektiv drift. Genom användning av tekniska lösningar som automatisering och avancerade analytiska modeller förenklas processen att möta dessa krav. Digitaliseringen ger också möjligheter att skapa en balans mellan tillgångs- och skuldhantering, samt att tillgodose kundernas behov. Den möjliggör dessutom individualiserade erbjudanden, optimerade prissättningsstrategier och förstärkt kundengagemang via digitala kanaler.

 

Det krävs grundlig planering för att lyckas med modernisering och digital transformation utan att riskera störningar i verksamheten. Detta omfattar detaljerad planering av implementering med tydliga tidsplaner och ansvarsområden.

Inkrementellt genomförande möjliggör att stora förändringar bryts ner i mindre, hanterbara steg. Tydlig kommunikation med alla intressenter, inklusive anställda, kunder och reglerande myndigheter, är avgörande för att effektivt hantera förväntningar och uppstående behov.

 

Extern expertis bidrar med nödvändig erfarenhet och specialkunskaper för att effektivt navigera genom denna process. Dessa experter är väl förtrogna med branschens bästa metoder, har tillgång till den senaste tekniken och kan erbjuda skräddarsydda lösningar anpassade till specifika behov.

 

För banker som vill vara konkurrenskraftiga är det avgörande att modernisera system och processer, samtidigt som man hanterar risker och anpassar sig till nya förutsättningar. Migreringen kan dock vara komplex och orsaka störningar. Detta arbete kräver därför noggrann planering, omfattande investeringar och effektiv förändringshantering för att minimera störningar och garantera en smidig övergång.

 

Det är avgörande för banker att integrera människa, process och teknik i sin modernisering för att hålla jämna steg med den digitala utvecklingen. En väl genomförd transformation stärker bankernas position inte bara för att anpassa sig till den digitala tidsåldern, utan även för att utveckla sina affärer med robusta system och en väl förberedd arbetsstyrka redo att möta framtida utmaningar.

 

SAS Institute

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy