Företag som tar vara på data konkurrerar på helt nya sätt. Marknaden för data har förändrats radikalt och genom Snowflakes marknadsplats finns förutsättningar som erbjuder helt nya möjligheter till bättre samarbete internt inom bolag samt med leverantörer och kunder.’
Dessutom skapas förutsättningar för forskning, utveckling samt möjligheter till nya databaserade intäktskällor.
– Med Snowflake Data Cloud öppnas möjligheten att enkelt utbyta data både internt och externt. Detta öppnar upp fantastiska affärsmöjligheter, säger Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.
Molnföretag Snowflake har skapat en marknadsplats för sömlöst och säkert datautbyte. I dag erbjuder över 400 företag sin data för andra företag att använda och antalet ökar snabbt. Det rör sig om data inom vitt skilda områden som finans, hälsa, demografi, väder, handel och mycket annat.
– Genom att förädla företagsdata med tredjepartsdata skapas förutsättningar för helt nya affärsinsikter. Det är detta som driver ”dataekonomin” och bidrar till revolutionerande nya produkter och tjänster, säger Jakob Brandel.
Snowflake möjliggöra tillgänglighet på data
Datas värde har förändrats markant de senaste åren. På bara något decennium har data gått från att vara något som arkiveras i pärmar eller Excel-filer till att bli en eftertraktad valuta, en grund till näst intill oändliga affärsinsikter och ett nödvändigt underlag för beslutfattare. Men för att värdefulla insikter ska kunna skapas krävs det att data görs tillgänglig och analyseras i rätt tid av rätt enhet.
Tyvärr har utbyte av data begränsats av föråldrade och företagsspecifika serverhallar samt avsaknaden av standarder för datautbyte. Dessutom saknas kunskap i organisationerna om vilken data som finns tillgänglig då olika avdelningar har haft begränsade möjligheter att tillgängliggöra sin data. Att dela data har varit komplext, dyrt och osäkert.
Många företag har moderniserat sin datalagring och nyttjar de publika moln som exempelvis AWS, Microsoft eller Google Cloud. Utmaningen att dela data består dock. Dessa moln skapar tre distinkta silos som inte kan kommunicera emellan sig. Snowflake knyter samman dessa molntjänster till en och samma plattform.
– Med Snowflake får vi bort datasilos inom företagen men vi raserar också murarna mellan de tre stora cloudleverantörerna. Vi möjliggör för företag att ha en cloud-agnostic eller multicloudstrategi. Det är något nytt, säger Jakob Brandel.
Bestäm själv vilken och till vem du vill dela data med
Data kan vara direkt affärskritisk och har därmed ett stort säkerhetsbehov. Då vill man vara säker på att den hanteras på ett korrekt och säkert sätt. Snowflakes Data Cloud har inbyggd säkerhet som garanterar att data hanteras på rätt sätt.
Själva datan lämnar aldrig sin ursprungsplats och varken kopieras eller flyttas. Allt utbyte sker genom Snowflakes plattform, vilket gör att all data alltid är live och uppdaterad.
– I Snowflake är säkerheten inbyggd från början, inte påbyggd efteråt. Ägaren väljer själv hur mycket och vilken del av datan som ska vara tillgänglig och för vem och kan hela tiden övervaka hur den används, säger han.
Snowflake accelererar upp innovation
En stor fördel är att lösningen enkelt är skalbar både upp och ner. Användarna betalar inte någon licens eller fast avgift för datautbytet utan endast för den mängd data som lagras samt den mängd bearbetning som utförs. Kunderna slipper därmed oönskade kostnader för outnyttjad kraft och maskiner, som under helger eller jullov när få människor vill göra dataanalys.
– Med Snowflake kan vi öka det globala samarbetet, Data Collaboration, vilket skapar möjligheter till Data Monetization. Data blir en ekonomisk tillgång som alla nu kan ta del av, avslutar Jakob Brandel.
Även tilläger han att den 12e Maj kommer Snowflake hålla en exklusiv masterclass inom data-sharing på The Nordic Ecommerce Summit. Stort intresse har visat sig redan.
För att registrera dig på The Nordic Ecommerce Summit samt läsa mer om det, finns möjligheten här.
Läs mer på www.snowflake.com