[KRÖNIKA] Kreditkortets födelse var definitivt ett av de främsta ögonblicken inom finanssektorn.
En plastbit, utan något egentligt egenvärde, gjorde det möjligt att säkert och bekvämt bära med sig stora summor pengar. Kreditkortet medförde även stora fördelar med lättillgängliga krediter och ett sätt att stärka kundens lojalitet. Men den egentliga orsaken till kreditkortens framgångssaga är dess förmåga att förenkla hanteringen av valutor och inköp.
Vi står nu på tröskeln till en ännu större förändring, där pengahantering blir enklare än någonsin tidigare, med hjälp av modern teknologi. Alla transaktioner och finansiella tjänster kommer att bli digitala, snabbare och integrerade i applikationer och enheter, vilket gör tillgängligheten till pengar mer bekväm. Fysiska hinder försvinner, samtidigt som exakta och enkla realtidsbetalningar blir standard. Till slut skulle biometri kunna ta över, genom att göra din hand till din plånbok.
I Kina har biometriska betalningar redan fått en ett ansikte: På KPro, den kinesiska versionen av KFC i Hangzhou, ler köparna helt enkelt in i en kamera för att slutföra sina betalningar.
Här på HCL använder vi Mode2-teknologi – Artificiell Intelligens (AI), Maskininlärning, Automation, IoT, Robotics, Blockchain, Cloud, Open Environment, Fintech och Shared Environments – på vår väg att föra leverantörer av finansiella tjänster in i framtiden. Under resans gång upptäcker köparna av finansiella tjänster att teknologier och innovationer framtidssäkrar dem för fintechs. Dessutom vi gör dem mer kundcentrerade då det inte finns behov av nya lära sig nya teknologier för att kunna ta till sig de nya möjligheterna. Ingen finansiell organisation kan på sikt motstå dessa fördelar.
Den här enkelheten kring pengahantering vilar på fyra faktorer som organisationer behöver använda som ledstjärnor i sin egen förändringssprocess:
- Pengarna måste vara snabbrörliga. Det viktigaste (och ofta det enda) kravet som kunder har på transaktioner är snabbhet.
- Pengar måste vara tillgängliga, sömlöst. Det bör vara möjligt att initiera och slutföra transaktioner från chattfönster, sociala nätverk, mobiler, bilar och överallt där behovet av en transaktion kan uppstå.
- Finansiella tjänster bör vara knutna till nätverk. Tjänster, såsom t ex försäkringar och lån, är beroende av sömlös och säker datahantering mellan tredjepartseverantörer, vilket gör nätverk avgörande för framgången för one-stop-leverantörer.
- Transaktionsprocesser/infrastrukturer måste vara digitala. “Digital first” är inte en betydelselös fras. Den förändrar detaljhandelsindustrins finansiella processer, till att göra många fysiska kontor och bankomater betydelselösa.
De nya jaktmarkerna för transaktioner
En granskning av organisationer som redan har anpassat sig till de fyra faktorerna ovan, gör det lättare att uppskatta möjligheterna till tillgänglighet.
Bekvämligheten med meddelandeprogram för transaktioner: Det första innovationsområdet är integrationen av transaktioner och meddelandeprogram, en trend som drivs på av millennials, som vill kunna arbeta snabbare genom att integrera kommunikation och transaktioner. Efterfrågan på detta är så akut att vi har utvecklat specialverktyg för att automatisera och integrera betalningsprocesser i meddelandeprogram. En nerskalad och enklare version av samma innovation är pengaöverföringar via SMS. SMS-tjänsten kan även användas för att hämta kontouppgifter med hjälp av enkla textkommandon. Digitala P2P-transaktioner i USA överskrider nu 100 miljarder dollar och ingen leverantör av finansiella tjänster har råd att ignorera möjligheten.
Demokratisering av högkvalitativa AI-baserade investeringsråd: Stora fondförvaltningar har hittills främst varit tillgängliga för mycket penningstarka individer. Vi har nu demokratiserat detta med AI. Våra kunder har använt teknologi för att skräddarsy sina fondförvaltningar med hjälp av AI-aktiverade investeringsrådgivare. Den AI-systematiserade monitormarknaden signalerar och tar snabbt de bästa besluten för sina kunder, vilket innebär att de bästa investeringsråden nu kan skalas ned och riktar sig till varje enskild kund. Många kunder utforskar även ett integrerat tillvägagångssätt för en behovsanpassad mänsklig interaktion med kunder. AI-baserad rådgivning växer så det knakar och är här för att stanna.
Öppna upp för IOT-baserade betalningar: Idag, vid varje tillfälle när en betalning genomförs, sker det t ex kontant, med kreditkort, via en mobil plånbok eller app. Detta kommer att förändras. Med IOT kan enheter kopplas för att effektivisera alla sorters betalningsätt. En bil skulle t ex automatiskt kunna betala för parkeringar, bensin, underhåll mm, genom att använda sin egen integrerade plånbok. Detta gäller även hem- eller kontorsapparater, som t ex tvättmaskiner och skrivare. I huvudsak kommer uppkopplade enheter och nätverk att göra pengar tillgängliga, sömlöst. Detta kommer i sin tur att skapa nya partnerskap som tillsammans hjälper till att integrera säkra betalningar i enheter.
Hantering av realtidsdata:
Försäkringsbranschen ger oss många exempel på hur realtidsdata kan användas för att förbättra affärsmodeller och tjänster. Genom att realtidsanalysera data från end point-enheter och sociala medier kan fler personliga försäkringsprodukter skapas. Samma data kan användas för att göra exakta riskbedömningar som leder till förbättrad prissättning och ökad kundnöjdhet. På driftsidan kan försäkringsorganisationer distribuera intelligenta chatbotar som stöd för kunderna i beslutsprocesserna. Dessa chatbotar använder mobilteknologi, röstigenkänningsalgoritmer och data för att skapa nästintill mänskliga interaktioner. Faktumet att chatbotar är skalbara och tillgängliga dygnet runt innebär att kostnaderna för kundsupport kan sänkas dramatiskt. Det finns andra försäkringsområden, såsom egendom, där teknologier som t ex drönare och maskininlärning kan användas för att förbättra försäkringsgarantierna, minska undersökningskostnaderna och förkorta fordringsprocesserna.
Fånga kunderna med hyperpersonalisering: Kunderna är trötta på att besöka rådgivare som försöker reda ut deras lånebehov och återbetalningsförmåga, samt bistå med pappersarbete. Men genom att använda kunddata kan lån snabbt individanpassas och pappersarbetet utföras på distans, utan några bankbesök. Tillför en intelligent chatbot och kunden kan få varje fråga besvarad, exakt och utan dröjsmål. För att möjliggöra denna nya kundupplevelse krävs att tjänsteleverantörens transaktionsprocesser är digitala med en stödjande infrastruktur.
Framtiden är enkel
Utan tvekan så finns nyckeln till pengarnas framtid i ordet “enkelhet”. En ny forskningsrapport om nya betalningar, valutor och banker visar att 76 % av alla millennials letar efter nya bankformer, medan 63 % av amerikanska millenials nästan aldrig använder kontanter och 40% av de kinesiska konsumenterna skulle vilja interagera med sina banker med hjälp av en smart högtalare. Mot bakgrund av dessa resultat finns det inget utrymme för traditionella banker. Det är dags att satsa fullt ut på “enkelhet”.
av: Rahul Singh, President, Financial Services, HCL Technologies