[Krönika] Temat på Unit4s årliga kundkonferens Unit4 Connect i Amsterdam var ”Creating space”.
Tanken med konferensen var att fokusera på hur tekniken skapar större utrymme för våra kunder att få mer tid till annat. Detta uttryck kan självklart betyda olika saker för olika verksamheter, men idag, när många organisationer är så pass åtstramade, krävs en helt annan effektivitet.
Genom att utnyttja ny teknik som AI, maskininlärning och chatbotar går det att bygga digitala arbetsflöden för godkännanden, utgiftshantering och tidsrapportering för att automatisera manuella uppgifter. På så sätt skapas större utrymmen att utveckla kärnverksamheten och de anställda – något som gynnar både den enskilda individen och verksamheten.
Med hjälp av undersökningsföretaget DJS Research frågade vi anställda på chefspositioner hur deras sätt att arbeta har förändrats med den nya tekniken och med möjligheten att köpa nästan allt som en tjänst – det som på engelska kallas XaaS eller Everything as a Service. Undersökningen visar på flera positiva siffror, bland annat att:
- 72 procent av de företag i undersökningen som förändrat sin affärsmodell, prissättning eller produkt/tjänsteutbud har utökat sina tjänster bortom sina traditionella marknader
- 79 procent har utökat sina tjänster till nya internationella marknader
- 85 procent har ökat sina intäkter tack vare dessa förändringar
Det är tydligt att ny teknik börjar förändra sättet företag arbetar på världen över. Allt fler av våra och respondenternas kunder efterfrågar enkla nätbaserade abonnemangstjänster samt att de tjänster de köper in snabbt ska ha effekt på organisationen, vilket har resulterat i att företag börjat modernisera sina affärsmodeller för att tillgodose dessa nya behov.
Målet med de nya affärsmodellerna är att uppnå högre operativ effektivitet och engagera kunder, anställda och partners på nya sätt. De flesta respondenterna i undersökningen (78 procent) anser att XaaS kommer att påverka deras bransch och 74 procent anser att denna påverkan kommer vara positiv.
Våga visa vägen framåt
En bransch som kan vinna mycket på att skapa utrymme för sin kärnverksamhet, och för vilken vi också tagit fram en rapport, är fastighetsbranschen (länk till rapporten). Johan Olsson, Head of Businness Development på Bravida, var en av talarna på Connect. Han berättade att Bravida kom till Unit4 i ett skede när företaget behövde standardiseras och få en gemensam plattform. Idag är plattformen på plats och Bravida har skapat utrymme för att driva på digitaliseringen i en annars inte så digitalt utvecklad bransch. Det är fantastiskt att följa Bravidas resa mot nya mål för en mer digitaliserad fastighetsbransch.
En annan typ av organisation där fokuseringen på kärnverksamheten är rent av livsviktig är välgörenhetsorganisationer. Unit4 jobbar bland annat med Norwegian Refugee Council (NRC) även kallade Flyktninghjelpen sedan 1999, NRC har lite över 200 anställda på huvudkontoret i Oslo och driver välgörenhetsprojekt i ett trettiotal länder. Espen Ruud, Head of Finance, på NRC fanns på plats under Connect och berättade att de senaste två åren har organisationen ökat takten och digitaliserat flera funktioner, varje timme som sparas på arbetsuppgifter som inte är kopplade till kärnverksamheten går till att hjälpa fler nödställda människor och kanske rent av rädda fler liv.
Även om produktivitetsförbättringar leder till något gott för alla organisationer, så kan man säga att det blir dubbelt upp för välgörenhetsorganisationer när hjälpen når fler.
Ovan är några exempel på hur vi på Unit4 genom teknik låter företag och organisationer skapa mer tid och plats till sin kärnverksamhet och tid och plats till utveckling av sin personal. Vi arbetar för att skapa en bättre arbetssituation för de anställda – som i slutändan bidrar till ett bättre samhälle.
Jeremias Jansson
Regional Director Continental Europe på Unit4