Att bo där det hela tiden byggs har sina utmaningar.
För att underlätta vardagen och nå ut med information om olika arbeten inleder Uppsala kommun ett pilotprojekt med leverantörer av olika boappar. Målet är att snabbt nå ut med information till boende och först ut blir Uppsalabolaget Tmpl, som används i Wallenstams och Rosendal fastigheters hus.
I allt fler bostäder finns någon typ av app som hjälper de boende att boka gemensamma resurser som tvättstuga och cykelpool – men också för information och kommunikation mellan boende. Uppsala kommun inleder nu ett pilotprojekt där praktisk information om förändringar i närområdet i stadsdelen Rosendal sprids via boappar.
– Det kan vara besvärligt att bo i ett område under byggskedet, men med rätt information nära invånarna vill vi försöka underlätta livet för Rosendalsborna. Nu blir det lokal information i rakt ner i fickan och vi är väldigt nyfikna på hur det tas emot, säger Erik Pelling, ordförande i Mark- och exploateringsutskottet på Uppsala kommun.
Pilotprojektet gäller alla relevanta appar och motsvarande digitala lösningar som finns i området och ett samarbete finns även med kommunägda Uppsalahem. Testperioden inleds den 20 november med information i Tmpl, en boapp som sammanlagt når 800 av Rosendals totalt cirka 2500 invånare.
– Rosendal är på många sätt en testbädd, kommunen satsar stort på hållbarhet och nya sätt att lösa till exempel mobilitet och dagvatten. Det känns naturligt att vi också testar nya sätt att nå de boende, säger Anna Sander, avdelningschef på Mark- och exploateringsenheten på Uppsala kommun.
Informationen som skickas ut från Uppsala kommun kommer även att läggas upp på Rosendalsprojektets webbplats och andra forum. Genom mätningar är det tänkt att efter testperioden undersöka om de boende som tagit del av information via appen är mer nöjda med informationsflödet än övriga boende.