Konkurrensen inom BNPL (Buy Now, Pay Later) ökar kraftigt och bankerna behöver öka sina ansträngningar och investeringar inom området för att inte tappa ytterligare marknadsandelar.
Marknaden för BNPL växer starkt, med ytterligare stöd av ökad e-handel under pandemin.
Marknaden väntas nå ett transaktionsvärde om 680 miljarder dollar globalt år 2025, enligt Insider Intelligence. Det skulle innebära en årlig tillväxt på cirka 13 procent och mer än en fördubbling jämfört med den uppskattade marknadsstorleken på 285 miljarder dollar år 2018.
BNPL stod år 2020 för 2 procent av de totala globala köpen online –2 procent i USA, 7 procent i Europa och hela 23 procent i Sverige– men växer snabbt och väntas nå 4 procent år 2024, enligt Morgan Stanley som hänvisar till World global payments report.
Medan konkurrensen ökar med flera aktörer som vill ta del av den växande marknaden behöver banker försvara sina marknadsandelar inom betalningar och finansiering – särskilt kreditkort och konsumentlån – där de behöver kunna erbjuda lösningar inom BNPL.
Morgan Stanley bedömer att BNPL-aktörer är på väg att ytterligare vinna marknadsandelar inom privatpersoners konsumtion, enligt en färsk rapport. Banker, som idag får runt 6 procent i genomsnitt av sina intäkter i Europa från kreditkort, behöver agera för att inte tappa ytterligare marknadsandelar, enligt investmentbanken.
Regleringar av olika slag kring BNPL-marknaden är på väg i många länder. I exempelvis Sverige får aktörerna inte längre ha kreditalternativ som förval i kassor online. Förestående regleringar och frågor kopplade till konsumentskydd innebär ett ökat behov av innovativa lösningar och affärsmodeller.
De flesta BNPL-leverantörer gör bara en mycket grundläggande kreditbedömning, ofta genom en kombination av mjuka kreditkontroller och tidigare återbetalningshistorik. Detta kommer sannolikt att ändras med kommande regulatorisk tillsyn.
Det finns fortfarande tid för bankerna att ge sig in i BNPL-marknaden, men de behöver agera snabbt. Banker har flera fördelar inom BNPL: de är vana vid compliance, av att göra kreditbedömningar, har tillräckligt med data och kundbas för att konkurrera inom området. Bankerna kan nyttja dessa fördelar genom att till exempel personalisera erbjudanden baserade på kunders riskprofil.
En del banker har redan givit sig in på BNPL-marknaden, som till exempel Barclays och Santander. Santander lanserade produkten Zinia i Tyskland för ett år sedan – där banken redan fått två miljoner kunder – och är på väg att ta den vidare till andra marknader.
Bankerna kan ge sig in på BNPL-marknaden via partnerskap, förvärv eller att bygga egna lösningar. Oavsett strategi för marknadsinträde kommer banker att ha en bättre chans att lyckas om de integrerar hela köpresan. Det skulle bidra till stordriftsfördelar, ökat engagemang, bättre insyn i kundernas kreditbeteende och ett större värde till slutkunden.
Grunden i BNPL-tjänster är relativt enkel: möjligheten att betala senare och att kunna dela upp en betalning vid flera tillfällen. BNPL-aktörer försöker därför differentiera sig på olika sätt, genom att ge sig in i nya branscher och partnerskap av olika slag. Klarna har exempelvis ett samarbete med Expedia Group genom att tillåta deras kunder att ”resa nu, betala senare”. Klarna har också nyligen köpt Inspiroc, en reseplanerare online som använder artificiell intelligens (AI) för att rekommendera resor baserat på en persons intressen. Affirm har också samarbetat med American Airlines för att tillåta passagerare att “flyga nu, betala senare”.
En del BNPL-aktörer som Klarna, Affirm och PayPal har lanserat egna superappar som erbjuder en kombination av shopping, finansiering, betalningar och bankprodukter. Superapparna erbjuder en integrerad, sömlös och effektiv upplevelse utan att behöva byta mellan appar. När konkurrensen hårdnar kommer superappar att vara en stor konkurrensfördel.
Alla BNPL-spelare måste vara beredda att kunna bedöma konsumenternas betalningsmöjligheter. För vissa kommer detta att innebära behov av att ersätta äldre teknik med riskanalys och automatiserade beslut i realtid, med hjälp av AI och maskininlärning. Användningen av open banking-gränssnitt kommer också att vara viktigt för att ge snabba kreditbeslut och en sömlös kundupplevelse.
Av Philip Carl, Nordenchef Endava