Tata Consultancy Services (TCS) har valts som strategisk partner av Skanska med målet att göra byggföretaget till det mest digitalt avancerade i byggbranschen.
Som en del i det mångåriga partnerskapet kommer TCS att använda sitt Machine First Delivery Model-ramverk (MFDM) för att bana väg för Skanskas övergång till molnet och till en mer proaktiv IT-modell med automatiserade processer, såsom chatbot-teknik för supporttjänster.
Vidare kommer TCS att ansvara för hantering av Skanskas Oracle Cloud-tillämpningar för bland annat ekonomi, projekt, inköp, försörjningskedja, HR samt analysfunktioner. Genom att flytta IT-driften till molnet och dra nytta av automation kan Skanska frigöra IT-personal för mer kvalificerade och mervärdesskapande uppgifter.
“För att uppnå Skanskas strategiska mål är det absolut nödvändigt att vi arbetar med partners som tar sig tid att förstå vår verksamhet och våra företagsvärderingar om att vara ärliga, öppna och samarbetsvilliga”, säger Per Boström, Chief Information Officer, Skanska. ”I TCS har vi hittat en partner som förstår våra affärs- och företagsvärden. Tack vare TCS djupa kunskaper inom teknik, inköp och byggbranschen (EPC), företagets digitala kompetens tillsammans med deras branschledande kunskap om Oracle Cloud-plattformen, blir de en viktig partner för att stödja oss medan vi fortsätter vår resa mot molnet och övergripande digital transformation.”
“Progressiva företag inom byggbranschen prioriterar investeringar i funktioner som förbättrar deras anpassningsförmåga och motståndskraft, samt hjälper dem att leverera överlägsna kundupplevelser”, säger Avinash Limaye, regionchef för TCS Skandinavien. ”Partnerskapet med Skanska markerar ett nytt tillväxtområde för TCS i Norden. Med vår globala expertis inom EPC-branschen och kompetens inom digital teknik kommer vi att säkerställa att Skanska uppnår sina långsiktiga strategiska mål.”
I över 30 år har TCS spelat en viktig roll för att utveckla den digitala kapaciteten hos några av Sveriges största organisationer. TCS har försett sina kunder inom en mängd olika branscher med de senaste innovationerna för att säkerställa att de uppnår sina långsiktiga ambitioner. Under de senaste åtta åren har TCS rankats som nummer ett när det gäller kundnöjdhet i den största oberoende undersökningen bland CxOs hos de största IT-köparna i Europa.
TCS:s MFDM utnyttjar automatisering, robotik och artificiell intelligens för att hjälpa företag att uppnå sina affärsresultat snabbare, med minskad risk genom att ge teknik prioritet för utförandet av uppgifter. Automatisering av grundläggande, repetitiva uppgifter låter människor utvecklas från att vara utförare av arbete till att bli förespråkare för transformation. Detta göra det möjligt för företag att dra nytta av mycket tillförlitliga tjänster som öppnar en värld av affärsmässiga och digitala möjligheter.