TCS och SAS skapar digital vägg för framtidens resenärer

Tata Consultancy Services (TCS) introducerar ”True Traveler Wall” för Scandinavian Airlines Systems (SAS), en digital vägg som ger resenärer ett brett utbud av realtidsinformation.

Väggen har utvecklats i samarbete med SAS Innovation Lab och har nyligen installerats i SAS-loungen på Oslos flygplats som en del av företagets mål att bli ett digitalt flygbolag.

SAS ”True Traveler Wall” kommer snart även att monteras i lounger på andra flygplatser runt om i världen. Väggen är utformad för att både informera och underhålla resenärer med fakta om antalet passagerare på flygplatsen, ombordstigningar, hur långt passagerare har flugit under det aktuella året och väderförhållanden på olika destinationer runt om i världen. Väggen kan också visa upp SAS informationsvideor och liveinlägg från flygbolagets sociala medieplattformar.

TCS och SAS har använt nya processer vid utvecklingen av den digitala väggen, bland annat ”elastisk sök”-teknik, mikrobaserad arkitektur och mellanprogramvara för att kunna visa data om ombordstigningar i realtid.

”Genom att aggregera datakällor i realtid från flera olika system och sociala medier har vi utvecklat en end-to-end-lösning för den digitala väggen som visar viktig information för kunderna . ” säger Rajneesh Garg, TCS Client Partner för SAS.

SAS har lovordat den effektiva utvecklingen och användningen av den digitala väggen på Oslos flygplats, samtidigt som man betonar att detta bara är början på SAS digitala resa. Nästa fas kommer att innefatta anpassning av tekniken som möjliggör mer omfattande resenärsinteraktion såsom data om EuroBonus-programmet, för att förbättra resenärernas upplevelser.

”I framtiden vill vi göra det möjligt för användare att interagera och visa egen data genom att sammankoppla enskilda enheter med den digitala väggen. Vi vill att den digitala väggen ska fungera som ett engagerande verktyg för medresenärer. Det är inte meningen att väggen bara är siffror på en bildskärm, utan den ska vara en plattform som skapar samhörighet.”, säger Massimo Pascotto, chef för Technology Innovation & Labs på SAS.