Sweden Game Arena genomför ett digitalt pitchevent den 17:e juni för svenska startups inom dataspel, för att kunna knyta kontakter med nationella och internationella investerare och förläggare.
– I sviterna av COVID-19 med inställda mässor och konferenser så behövde vi ställa om för att ge våra startups samma möjligheter som innan, genom Sweden Game Pitch, säger Magnus Ling, Projektledare för Sweden Game Arena.
Sweden Game Arena har sedan 2014 skapat förutsättningar för startups att träffa människor inom spelbranschen på internationella och nationella spelmässor- och konferenser.
Sweden Game Arena har agerat som en samverkande partner, det vill säga att vi har skapat rätt förutsättningar för våra startups att hitta intressanta förläggare och investerare och på så sätt knyta nya kontakter, säger Magnus Ling.
Färre spel på marknaden
I Coronapandemins spår är det många evenemang som skjuts upp till framtiden. Förutom att ge startups nya möjligheter att knyta kontakter, var det också en av anledningarna till att Sweden Game Arena genomför Sweden Game Pitch redan den 17:e juni.
– Det är minst lika viktigt nu, om inte viktigare, för startups att få chansen att ta sig in i branschen och på så sätt gå vidare. Det kan annars slå extra hårt mot just mindre spelutvecklare, vilket i slutändan kan leda till färre innovativa spel på marknaden, säger Magnus Ling.
Evenemanget har över 30 anmälda förläggare och investerare, till största delen utländska från bland annat Kina och USA, men även europeiska från Sverige och Danmark.
Ställer om digitalt
Just nu pågår ett arbete med att se över möjligheterna till att utveckla en digital plattform, för att på så sätt ytterligare hjälpa startups inom Sweden Game Arenas community att knyta nya kontakter.
– Vi ser det som en möjlighet, och även som nödvändigt när hela branschen har fått ställa om. Vi har som många andra branscher insett att det har blivit ännu viktigare för våra startups att jobba mer med sina egna kanaler, där även vi på Sweden Game Arena kan bidra med spridning genom vårt nätverk, säger Magnus Ling.
Dra lärdomar
Bland de startups som hittills har registrerat sig på Sweden Game Pitch finns de från Sweden Game Arenas egna community, så som Wishfully, Itatake och Impact Unified, men även startups från andra delar av Sverige, så som Nine Lives Game Studio från Karlstad och House of How Games från Boden. Läs mer här för att se vilka startups som har registrerat sig hittills till evenemanget.
– Vi är väldigt spända och förväntansfulla inför evenemanget, och kommer ta med oss lärdomar från det till vår egenproducerade konferens, Sweden Game Conference, senare i oktober oavsett hur den kommer att genomföras, säger Magnus Ling.