De ska digitalisera försäkringsbranschen: ICA och Svedea väljer techstartupen Abacube
Hem TEKNIK De ska digitalisera försäkringsbranschen: ICA och Svedea väljer nu techstartupen Abacube

De ska digitalisera försäkringsbranschen: ICA och Svedea väljer nu techstartupen Abacube

Publicerat av: Redaktionen

Abacube startade i januari i år med målet att effektivisera försäkringsbranschen, en bransch som präglas av både manuella och komplicerade ersättningsberäkningar.

Med uppstickarens digitala tjänst kommer personskadereglerare enkelt kunna automatisera stora delar och spara upp till 80 procent av tiden som läggs på arbetet idag.

Nu lanserar bolaget första versionen av tjänsten och välkomnar ICA Försäkring samt Svedea som kunder, som också kommer spela en viktig roll i Abacubes utvecklingsresa framåt.

 Svenska försäkringsbolag ersätter över 90 000 personskador varje år, bakom dessa ersättningar hittar du långdragna Utredningsarbeten och invecklade ersättningsberäkningar. Utöver att de äter dyrbar tid så bäddar det manuella arbetet risken för beräkningsfel. Efter att ha identifierat detta problem inom försäkringsbranschen startades Abacube i tidiga 2022. Det är bolagsbyggaren Hidden Dreams, nuvarande vd Ludvig Edlund samt branschveteranerna Amin Zamayeri, Kenneth Malmborg och Niclas Franck som ligger bakom bolaget. Tillsammans har grundarteamet över 40 års erfarenhet av skadereglering, digitalisering och automatisering. Under bolagets första 6 månader har de hunnit signera avtal med både ICA Försäkring och Svedea, samt lansera de första beräkningarna i plattformen.

  • De ska digitalisera försäkringsbranschen: ICA och Svedea väljer techstartupen Abacube

    Ludvig Edlund, medgrundare och vd på Abacube

    Vår smarta tjänst kommer göra onödigt krångligt arbete enkelt vilket sparar värdefull tid för personskadereglerare samtidigt som den som är drabbad får rätt ersättning i rätt tid. Vi är otroligt stolta över att ICA Försäkring och Svedea nu kliver på som kunder. Deras feedback kommer vara ovärderlig för oss i vår fortsatta utveckling av tjänsten. Vi anser också att de enda som borde ge feedback på användarupplevelsen är våra faktiska användare. Så det känns extra bra att ha inte en utan två kunder som är med under utvecklingsresan, säger Ludvig Edlund, medgrundare och vd på Abacube.

 Lanserar Abacube 1.0 – bygger vidare tillsammans med ICA och Svedea

Nu lanserar techstartupen version ett av Abacube med den första kalkylen på plats. Fler beräkningar fylls på i moduler under sommaren med en målsättning att ha samtliga beräkningar inlagda under hösten. Både ICA försäkring och Svedea kommer att vara med under utvecklingsprocessen för att testa tjänsten. Beräkningarna som tjänsten är anpassade enligt branschstandard där det finns tydliga rätt och fel, men de nya kundernas feedback ska hjälpa Abacube att utveckla ett så simpelt och logiskt användarflöde som möjligt.

  • Att personskadeersättningar är kantade av långdragna processer och i värsta fall dröjsmålsviten är ingen nyhet för branschen. Och ytterligare problem uppstår då tabeller, praxis och basbelopp uppdateras årligen. Vi är säkra på att Abacubes smarta verktyg kan förenkla detta och hjälpa oss att hantera våra ärenden Att kunna automatisera den här delen av arbetet samtidigt som vi får en bra överblick av alla ärenden värderar vi högt, därför är vi särskilt glada över att få vara en av de första kunderna som får nyttja tjänsten, säger Ann-Charlotte Jenmert, Personskadechef på ICA Försäkring.

 

Relaterade Artiklar