Outsourcing: Så här sparar företagen stora pengar
Hem FINANSRÖST Outsourcing: Så här sparar företagen stora pengar

Outsourcing: Så här sparar företagen stora pengar

Publicerat av: Redaktionen

Det har blivit en lösning som kan rädda företagens marginaler.

En lösning som samtidigt stärker deras konkurrenskraft.

Framförallt sänks deras kostnader, som i sin tur skapar bättre förutsättningar – särskilt i tuffare tider. Hur går outsourcing egentligen till, och hur hjälper det företag att spara pengar?

Så var vi inne i en stark inflation. Igen. Nu, mer än någonsin, behöver vi sitta lugnt i båten och rida ut vågen i väntan på bättre tider. Det har vi gjort förr.

Följdfrågan blir naturligtvis: Hur ska vi gå tillväga för att hålla oss ovanför ytan den här gången?

Besparingsåtgärder – en pressande fråga

Många företagare lever med farhågan att kostnadsbesparingar leder till försämrad kvalitet. Att sänka sina kostnader behöver lyckligtvis inte innebära uppoffringar som sänker kvaliteten – tvärtom.

Företag som outsourcar hela eller delar av sina processer – till en kvalificerad partner – byter inte ut dem mot en sämre lösning. De gör den bara mer kostnadseffektiv.

Lägre kostnader leder till bättre marginaler. Bättre marginaler leder till starkare konkurrenskraft.

Så sparar företagen stora pengar

Outsourcing: Så här sparar företagen stora pengarDu har sannolikt läst flera nyheter i år om företag som vinstvarnar och lanserar besparingspaket. Vad brukar den första åtgärden vara? Varsel av personal.

Personalkostnader är normalt sett väldigt höga, inte minst i Sverige.

I kölvattnet av en stigande inflation – och ekonomisk oro som följd – har flera storföretag varslat uppemot 20% av sin personalstyrka under 2022. I synnerhet bland e-handlare och fintechbolag.

Företag inom e-handel och fintech är dock beroende av personal för sin kundtjänst. Den måste de ha kvar. Det går inte att sälja produkter och tjänster utan att ha en kundtjänst.

Outsourcing av kundtjänst är därför en av de mest kostnadseffektiva lösningarna som ett fintech- eller e-handelsbolag kan använda sig av när de behöver spara pengar. Med outsourcing minskar arbetsgivaravgifter och företaget behöver inte hantera resurskrävande rekryteringsprocesser.

OnlineFactory Group är ett outsourcingbolag som är specialister på kundtjänst inom e-handel och fintech. Med flera välkända företag som kunder har de byggt sin arbetsmodell på att erbjuda helt skräddarsydda lösningar för varje kund, oavsett storlek.

Så går outsourcing av kundtjänst till

Om ett företag vill utforska en outsourcad lösning för sin kundtjänst, hur går det då till hos OnlineFactory Group?

– När kunder kommer till oss lyssnar vi först på hur deras unika behov ser ut. Sedan tar vi fram ett lösningsförslag som är helt anpassat till detta. I grund och botten förser vi våra kunder med helt egen personal, som uteslutande arbetar för dem. Vi rekryterar in resurser specifikt för varje kund, för att hitta rätt person till rätt plats. Detta gör att ni kan få språkkompetens inom hela Norden och Europa, berättar Fredrik Bergh, försäljningschef på OnlineFactory Group.

– Vi hjälper främst företag inom e-handel och fintech med att outsourca sin kundtjänst. Där ligger vår kärnkompetens. OnlineFactory Group består av två delar: OnlineFactory och FintechFactory. Vi förstår att ni själva är specialister på just er verksamhet, och vi ser våra lösningar som en förlängning av er egen verksamhet. Personal som vi tar in arbetar alltid i våra kunders egna system istället för att tvinga in dem i nya processer hos oss.

Att outsourca sin kundtjänst med OnlineFactory Group kommer med fler fördelar än bara dedikerade resurser.

– Vi tar endast ett fast timpris som alltid är samma. Det gör att ni kan täcka upp kundtjänsten även på kvällar och helger om så önskas, och det tillkommer inga extra kostnader. Oavsett hur behovet ser ut så kan vi alltid ta fram en lösning som passar er. Ni bestämmer både tidsschema och antal timmar.

Har du ett företag och vill veta mer om att outsourca eran kundtjänst?

Kontakta OnlineFactory Group och berätta om din verksamhet. Deras försäljningschef kan du nå direkt via: fredrik.bergh@onlinefactory.se

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy