Mer än hälften av bolag en vill satsa på kryptobetalningar
Hem IT-FINANS TRENDERKRYPTOVALUTA Mer än hälften av bolagen vill satsar på kryptovalutor som betalningsmetod

Mer än hälften av bolagen vill satsar på kryptovalutor som betalningsmetod

Publicerat av: Redaktionen

Handeln satsar på kryptovalutor som betalningsmetod.

Drygt hälften av bolagen i Norden planerar att acceptera kryptovalutor  inom två år.

Det visar rapporten State of Commerce från Salesforce.

 Sverige har länge varit i framkant med digitala betalningar. Flexibiliteten prioriteras och betalningsalternativen ökar fortfarande snabbt. Handeln rapporterar om planer att  implementera  betalningstyper  de  inte  använder  idag.  Kunderna  förväntar  sig många olika alternativ såsom Paypal, Apple Pay och Klarna. Utöver dessa blickar företagen framåt och hela 51 % av bolagen uppger att de planerar  att acceptera kryptovalutor  inom  två års tid. Endast 20% uppger  att det inte finns några planer  på att  börja acceptera kryptovalutor under denna tidsperiod.

  • Mer än hälften av bolag en vill satsa på kryptobetalningarDet är intressant att se att en så stor andel av bolagen ser krypto som ett alternativ. Det är de nya alternativen som möter gamla rädslor för utvecklingen – men innovationen verkar vinna, säger Frank Rombouts, ansvarig för e-handel Sverige och Finland på Salesforce

Undersökningen visar också att B2C-företag i Norden förväntar sig att 61 % av intäkterna ska komma från digitala kanaler inom två år, jämfört med 52 % idag.

År 2019 var motsvarande andel 38 %. De digitala kanaler som lyfts är främst sociala medier, appar och tredje parts marknadsplatser som Amazon.

Nyckelstatistik

  •  I Norden uppger 51 % av bolagen att de planerar att acceptera kryptovalutor inom två år. 29 % accepterar kryptovalutor
  • B2C-företag i Norden förväntar sig att 61 % av intäkterna ska komma från digitala kanaler inom två år, jämfört med 56 % globalt.
  • B2B-företag i sin tur räknar med att 45 % av intäkterna ska komma från digitala kanaler 2024, jämfört med 52 % globalt.
  • 77 % uppger att de effektivt använder data för att automatisera processer.
  • Begränsningar i budget och teknologi ses internt som de två största utmaningarna för handeln 2022

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy