Hög tid att anmäla sig till Akamais nästa säkerhetsevent

IT-säkerhet för bank och finans är en särskild och mycket intressant programpunkt

Erik Henriksson, Strategic Account Executive på Akamai

It-säkerhetsföretaget Akamai bjuder in till ett event som ingår i Akamai Security Summit World Tour på Fotografiska i Stockholm den 14e maj. Det blir en kostnadsfri heldag för den som vill hålla sig informerad om dagens mest aktuella och nya säkerhetsfrågor. Målgrupp är den som jobbar med IT-säkerhet och då främst företrädare för företag med verksamhet på Internet, till exempel eHandel, retail, bank och finans, media och broadcasting.

Besökaren kan räkna med att bli uppdaterad om de främsta lösningarna mot de största säkerhetshoten mot företag och organisationer som kommit längst idag. Akamai har själva en egen och stor infrastruktur nära internets användare, vilket inom branschen betecknas som Edge. Det är också där kapaciteten i nätverken är som allra störst.

Akamai kan därmed exempelvis hjälpa till att bekämpa stora DDoS-attacker; förbättra tillgänglighet och prestanda och på så sätt öka användarupplevelsen för Akamais kunders kunder. Företag och organisationer har kommit olika långt i utvecklingen vad gäller IT-lösningar och därmed förstår man hoten på olika sätt och drabbas olika. Det samma gäller förstås också därmed av naturliga skäl var i utvecklingen en återförsäljare i IT-säkerhetsbranschen befinner sig. Det avgörs ju främst av hur långt deras kunder kommit.

En punkt på eventet i Stockholm som många är intresserade av, säger Erik Henriksson på Akamai, behandlar aktuella hot och lösningar som rör bank och finans. Akamai har många sådana kunder. På eventet kommer Akamai’s Security CTO EMEA Michael Smith att hålla i ett round table som fokuserar på PSD2 betaltjänstdirektivet och bland annat vilka säkerhetsaspekter som knyter sig till att ge åtkomst åt tredjepartsleverantörer.

Akamai håller numera flera event utanför USA där man tidigare höll alla. I Europa har eventen även fokus på små och medelstora företagen. På företagets event i USA talar man mest om sådant som rör riktigt stora företag så det blir en viss skillnad.

Erik berättar att Akamai vänder sig främst till dem som redan kommit långt förbi frågor som vilken brandvägg som är bäst. Akamai ägnar sig inte ens särskilt mycket idag åt att fundera på hur man ska göra med DDOS-attacker. Man har kommit längre. Just det här med DDOS rör sig samtidigt lite om en katt-och-råtta-lek. Det har varit några stora attacker av det slaget här i regionen, säger Erik. Det är förstås otroligt aktuellt och allvarligt för den som drabbas.

Ju mer du utvecklar och interagerar med slutkund och partners desto större är risken att du kan utsättas för olika typer av hot. Det har exempelvis hänt att data läckt från ett företag under en lång tid utan att någon upptäckt det. Det kan vara botar som använder inloggningsuppgifter och försöker koppla upp sig mot exempelvis en försäljningssajt på nätet. Man måste stoppa inkräktaren som är ute efter att stjäla information.

Liksom en del andra företag inom cybersäkerhet nyttjar Akamai begreppet Zero Trust. Zero Trust är i själva verket för många företag också nästa steg inom IT-säkerheten. Det samma gäller därmed också kanalen och återförsäljare som också måste lära sig hur det fungerar. Man använder sig av ett molnramverk för att komma åt applikationer och skrotar gamla lösningen VPN. Med Zero Trust kan man skydda mot exempelvis phishing och ransomeware.

Akamai anser att det främst är längst ut, nära Edge, som säkerheten behövs som allra mest. Akamai har byggt upp styrka, en plattform, som betyder att man klarar det väl. Företag, exempelvis inom retail, möter kunden när han eller hon loggar in för att handla en vara. Auktorisering och hur personuppgifter sparas är exempelvis viktigt. Ytterst handlar det om så kallad Web Performance.

Akamai kan också hjälpa en kund att på bara några timmar lösa frågan hur anställda och partners får tillgång till en ny applikation när en sån lanseras.

Det har handlat mycket om GDPR under en tid nu, säger Erik. Akamai har bra verktyg att erbjuda en kund som betyder att man lätt kan följa den lagen. En kund kan välja att lagra alla personuppgifter på Akamais datorer och bara hämta dem när de ska användas. På så sätt behöver användaren/kunden inte själv ha kunskap om den IT-säkerhet som krävs utan kan fokusera på det man själv är bra på, kanske inom retail.

En annan sak man kommer att ta upp på eventet rör säkerheten för appar och API:er. Attacker mot sådana har vuxit i antal på senare tid, säger Erik. Exempelvis kan en annan än din app utge sig för att vara din app.

Ett 80-tal personer hade anmält sig när vi pratade med Erik vid påsk och man räknar med ett hundratal besökare totalt. De anmälda kommer både från Stockholm och övriga landet. Det brukar vara så, säger Erik, att de flesta som anmäler sig också kommer.

Allra mest spännande, tycker Erik, är det när lösningar inom säkerhet förbättrar för en kunds affärsintressen. Dit vill man förstås alltid nå. Det mest uppenbara, att blockera någon som uppträder fel, är inte alltid bäst. Man kanske vill ha in den kunden. Utbildning är alltid rätt.

Det betyder också att de exempel på case som kommer på ett event som det här brukar vara högintressanta.

Akamai är inte bara en teknikjätte med globala giganter bland kunderna. De har rötter i en verksamhet som står dem som startade Internet nära samt även nära MIT i USA. På Akamai finns teknikexperter med bred och djup kunskap. Det märks förstås på konferenserna.

Möjligheten att föredragen blir spännande och intressanta är stor. Det brukar de alltid vara, säger Erik. Besökaren bjuds förutom nya insikter också på kaffe och lunch.

Den här gången kommer fem eller sex personer flyga till Stockholm för att hålla föredrag och delta på eventet. Mot slutet av dagen blir det möjligt för alla deltagarna, även dessa experter, att mingla med varandra.

Den som ännu inte anmält sig är varmt välkommen, säger Erik. Det blir ett spännande event!