Över 165 miljoner kreatörer har anslutit sig till kreatörsekonomin sedan 2020
Hem IT-FINANS TRENDER Över 165 miljoner kreatörer har anslutit sig till kreatörsekonomin sedan 2020

Över 165 miljoner kreatörer har anslutit sig till kreatörsekonomin sedan 2020

Publicerat av: Redaktionen

Under de senaste två åren har kreatörsekonomin ökat med fler än 165 miljoner kreatörer och är nu uppe i 303 miljoner kreatörer globalt.

Störst tillväxt finns i Brasilien (73 miljoner), USA (34 miljoner), Sydkorea (11 miljoner) och Spanien (10 miljoner). Det visar en ny rapport från Adobe.

I dag lanserar Adobe rapporten Future of Creativity som visar att kreatörsekonomin, som utgörs av personer som tjänar pengar på sitt innehåll, sina varor och tjänster online genom att utnyttja sin egen kreativitet, talanger och passioner, har ökat till 303 miljoner kreatörer globalt. Sedan 2020 har 165 miljoner nya kreatörer tillkommit. Dessutom visar studien att kreatörsekonomin fortsätter att växa och påverkar alla delar av kultur och samhälle, från framtidens arbete till sociala frågor och psykisk hälsa.

– Kreatörsekonomins stora tillväxt erbjuder en plattform för alla att vara kreatörer där privatpersoner, egenföretagare, småföretagare och innehållsskapare kan uttrycka sig och utforska kreativa och konstnärliga uttryck på nya sätt. Allt fler kreatörer från alla samhällsgrupper lyckas göra sitt kreativa innehållsskapande till en ny karriär och företag som stöds av Adobes kreativa verktyg, säger Scott Belsky, Chief Product Officer och Executive Vice President, Adobe Creative Cloud.

Future of Creativity-rapporten ger den mest heltäckande bilden av den globala kreatörsekonomin och hur kreativiteten förändras i USA, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Tyskland, Australien, Japan, Sydkorea och Brasilien. I studien definieras kreatörer som yrkesverksamma och icke-professionella som skapar originalinnehåll för sina jobb eller som en hobby, inklusive designers, fotografer, filmare, illustratörer, hobbykreatörer med flera.

Kreatörsekonomin är mångsidig och blomstrande

Sedan 2020 har kreatörsekonomin vuxit exponentiellt:

  • Fler än 165 miljoner kreatörer har anslutit sig till kreatörsekonomin sedan 2020, med betydande tillväxt på alla marknader.
  • Enbart i USA växte kreatörsekonomin med 34 miljoner nya kreatörer (40 procent). Brasilien (73 miljoner nya skapare), Sydkorea (11 miljoner) och Spanien (10 miljoner) har också visat sig vara blomstrande platser för kreativitet.
  • En av fyra personer (23 procent) är kreatörer som publicerar fotografier, video, kreativa texter med mera på exempelvis sociala medier och bloggar.
  • Millennials står för 42 procent av kreatörsekonomin. Som jämförelse kan nämnas att generation Z står för 14 procent.
  • 48 procent av kreatörerna motiveras av samma mål: yttrandefrihet. Mindre än en tredjedel av kreatörerna (26 procent) motiveras av pengar.
  • Influencers utgör endast 14 procent av den globala kreatörsekonomin.
Över 165 miljoner kreatörer har anslutit sig till kreatörsekonomin sedan 2020Att omdefiniera framtidens arbete

Kreatörsekonomin har öppnat nya möjligheter till hel- och deltidsarbete, särskilt för generation Z och millennials som lockas av mindre traditionella karriärer. Undersökningen visade att innehållsskapande kan vara en inkomstkälla, men att det krävs tid och engagemang för att lyckas och även om det förblir ett extrajobb för de flesta, är det många kreatörer som vill göra mer.

  • Två av fem influencers motiverades till att börja skapa innehåll av möjligheten att göra karriär av det.
  • 17 procent av kreatörerna är företagare, medan 39 procent strävar efter att bli företagare en dag.
  • För majoriteten av kreatörerna är skapandet en hobby eller något de gör vid sidan av jobbet. Sex av tio kreatörer har ett heltidsjobb.
Kreatörer är nyckeln till att främja sociala frågor på nätet 

Kreatörer använder sig av möjligheten att främja samtalen om sociala frågor på nätet, och de vidtar åtgärder för att stödja de frågor som är viktiga för dem personligen.

  • Nästan alla (95 procent) kreatörer vidtar åtgärder för att främja eller stödja initiativ som är viktiga för dem.
  • Livsmedels- och bostadsförsörjning (62 procent), social rättvisa (59 procent) och klimatförändringar (58 procent) toppar listan över de viktigaste frågorna för kreatörer runt om i världen.
  • Genom att använda sin kreativitet och sitt inflytande för att främja sociala frågor tror kreatörer att de kan öka medvetenheten (51 procent), ge en röst åt dem som annars inte skulle ha någon röst (49 procent) och göra det lättare att uttrycka sina åsikter om sociala frågor (47 procent).
Kreatörer och psykisk hälsa

Studien visade att ju mer tid kreatörer ägnar åt att skapa och dela innehåll, desto lyckligare känner de sig. Detta är motsatsen till konsumenter av sociala medier, som enligt studier kan uppleva negativa effekter av användningen av sociala medier.

  • Kreatörer som skapar innehåll dagligen och/eller ägnar mer än 10 timmar per vecka åt att skapa innehåll rapporterar att de är lyckligast över lag.
  • De flesta kreatörer (69 procent) och influencers (84 procent) säger att innehållsskapande och delning av innehåll online är ett kreativt utlopp som de inte kan hitta någon annanstans.
  • En av två influencers säger att det är viktigare för deras psykiska hälsa att använda sociala medier eller skapa socialt innehåll än att lyssna på musik (31 procent), träna (30 procent) och gå ut i naturen (27 procent).

 

 

 

Relaterade Artiklar