2,8K
Området fick ett rejält lyft efter investeringen i den nya gondolbanan som ägs av bolaget Funäsdalens Gondolbana ab, som i sin tur ägs av ett 30-tal lokala företag, däribland Funäsdalen Berg & Hotell. Banan invigdes julen 2014 och den förde med sig att antalet skidåkare ökade med 30 procent, från 49 000 till 64 000, jämfört med föregående säsong.- De senaste åren har det hänt mycket i Funäsfjällen. Förutom gondolbanan har det investerats omkring 500 miljoner kronor i boenden, liftanläggningar, parkeringshus, ny genomfartsled och nytt snöproduktionssystem, säger Jonas Kojan, VD för Destination Funäsfjällen.Under de kommande tre åren ska Funäsdalen Berg & Hotell genomföra satsningar på lift- och backsystemet samt på boendet. Det handlar om en uppgradering av toppstugan som ska bli dubbelt så stor med upp till 120 sittplatser och en ny inglasad veranda. Nu pågår renoveringen av vandrarhemsrummen, men även hotellrummen ska renoveras och det planeras för en ny hotellbyggnad med ytterligare 25 rum.- Vi ska också bygga till en studiodel med 25 smålägenheter i anslutning till hotellet. Planen omfattat även satsningar på backsystemet. Till vintersäsongen ska barnområdet vara utbyggt med fler backar, skogsslingor och en ny lift. Vi har redan anlagt en ny backe med riktig belysning samt färdigställt lätta backen ner till byn. Dessutom har vi investerat i matsäcksstuga i kåvan, säger Anders Östring, VD Funäsdalen Berg & Hotell.
Funäsdalen Berg & Hotell har tagit beslut om en treårig investeringsplan.
Den omfattar en utbyggd toppstuga, nya hotellrum och fler nedfarter – ambitionen är en skidort som lever året runt. Norrlandsfonden är en av finansiärerna.