E-handeln har accelererat under pandemin.
Ändå arbetar de flesta företag fortfarande inte med digital försäljning till andra företag.
Och många har inga planer på att börja. Rapporten Digital försäljning från Svea avslöjar samtidigt att företagen inser att kunderna i dag förväntar sig ett helt annat digitalt erbjudande.
För fjärde året i rad har bank- och finansgruppen Svea genomfört sin rapport Digital försäljning. Undersökningen visar att majoriteten av svenska företag inte arbetar med digital försäljning till andra företag. Hälften av dessa säger att det inte heller är aktuellt att implementera det i verksamheten.
Det börjar dock ske en förändring hos företagen om än marginellt. I år uppger 16 procent att de överväger att införa digital försäljning i sin verksamhet. En ökning från fjolårets rapport där motsvarande siffra låg på 13 procent. Bland de tillfrågade företagen som inte arbetar med digital försäljning i dag uppger majoriteten att orsaken är att det inte passar deras målgrupp eller erbjudande.
– Digitaliseringen visade sig under pandemin vara en nödvändighet för de svenska företagens överlevnad. Det är därför förvånande att det fortfarande råder en stor tveksamhet till att införa digital försäljning. Det är viktigt att företag utvärderar sina verksamheter, möter konsumenternas förändrade behov och ser möjligheterna med att bli mer digitala, säger Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
Ökade krav på digitala försäljningslösningar
Årets rapport visar även att företagen anser att förväntningar på digitala lösningar har ökat under pandemin. I år uppger hela 69 procent av de tillfrågade att företagskunder har större förväntan på digitala lösningar i dag än för tre år sedan, alltså före pandemin. Bland de verksamheter som enbart riktar sig till privatpersoner svarar 71 procent att privatpersoner förväntar sig digitala lösningar i högre utsträckning i dag.