Inceptio Technology informerar om nya ordrar för tunga självkörande lastbilar utrustade med deras funktion Truck Navigate-on-Autopilot
Hem TEKNIK Inceptio Technology informerar om nya ordrar för tunga självkörande lastbilar utrustade med deras funktion Truck Navigate-on-Autopilot

Inceptio Technology informerar om nya ordrar för tunga självkörande lastbilar utrustade med deras funktion Truck Navigate-on-Autopilot

Publicerat av: Redaktionen
  • Lastbilsordrar bekräftade i nytt strategiskt samarbete med STO Express, ZTO Freight och Deppon Express

  • Företaget har också ingått partnerskap med China Pacific Insurance Co. för att ta fram försäkringsprodukter särskilt utformade för industrin med självkörande lastbilar

  • En ny studie visar att Inceptios självkörande lastbilar genererar 98 % färre kollisionsvarningar än lastbilar som körs av människor
  • Inceptios självkörande lastbilar imponerar med mer än 50 miljoner kilometer olycksfri körning på Kinas motorvägar

Inceptio Technology (”Inceptio” eller ”företaget”), Kinas ledande utvecklare av självkörningsteknik för tunga lastbilar, presenterade idag nya avtal med stora logistik- och försäkringspartners, delade med sig av viktiga datapunkter från mer än 50 miljoner kilometer olycksfri självkörning, samt visade upp de viktigaste teknikerna som driver funktionen Truck Navigate-on-Autopilot (T-NOA) i Inceptios självkörningssystem.

Vid företagets andra årliga teknikdag i Shanghai presenterade Inceptio en ny upphandling och strategiska samarbetsavtal med de stora logistikföretagen STO Express (SZSE:2468), ZTO Freight och Deppon Express. Som en del av dessa avtal har STO Express beställt 500 självkörande lastbilar från Inceptio, vilka har tagits fram tillsammans med Dongfeng Commercial Vehicle (DFCV), medan ZTO Freight har beställt 200 självkörande lastbilar från Inceptio, vilka har utvecklats tillsammans med Sinotruk. Inceptio presenterar även ett samarbetsavtal med China Pacific Insurance Co., Ltd. (CPIC), där målet är att utveckla nya och innovativa försäkringsprodukter som är särskilt anpassade för industrin med självkörande tunga lastbilar.

Under evenemanget la Inceptio fram resultaten från två nya studier som bekräftar de betydande fördelarna för operatörer i Inceptios självkörande lastbilar vad gäller säkerhet och körupplevelse:

  • Inceptio och CPIC släppte tillsammans industrins första årliga säkerhetsrapport med försäkringsdata, vilken fann att Inceptios lastbilar presterar 75–99 % bättre än lastbilar som körs av människor, vad gäller flera olika säkerhetsfaktorer. I synnerhet registrerade Inceptios lastbilar endast 0,1 kollisionsvarningar per 100 kilometer, vilket är 98 % färre än för lastbilar som körs av människor.
  • Inceptio och ett team med akademiker publicerade en banbrytande rapport där man har övervakat trötthet hos lastbilsförare under 134 resor över närmare 120 000 kilometers körning. Studien fann att Inceptios operatörer upplevde 35 % mindre fysisk trötthet och 11 % mindre mental trötthet än vanliga lastbilsförare.

Inceptio Technology informerar om nya ordrar för tunga självkörande lastbilar utrustade med deras funktion Truck Navigate-on-AutopilotDessa studieresultat demonstrerar att Inceptios självkörande lastbilar levererar på de fyra viktiga punkter som de erbjuder operatörer av tunga lastbilar: överlägsen säkerhet, minskade arbetskostnader, förbättrad förarupplevelse samt bättre bränsleeffektivitet.

Efter 50 miljoner kilometer kommersiell körning har Inceptios partners minskat sina arbetskostnader med 20–50 % samt minskat bränsleförbrukningen med 2–10 %.

Inceptios självkörande lastbilar är utrustade med funktionen T-NOA och tar kontinuerligt emot uppdateringar via luften (over-the-air, OTA) i takt med att Inceptios självkörningssystem blir bättre och bättre. Inceptios T-NOA-funktion täcker in 100 % av Kinas logistiknätverk och Inceptio har redan kommersiell trafik igång över 70 % av det nätverket. Det är tre nyckelelement som gör denna teknik möjlig:

  • Nätverk från start till mål med skyddsräcken: den traditionella mjukvarustacken för självkörning med diskreta moduler för perception, förutsägelse, planering och kontroll ersätts av ett heltäckande nätverk som är både smart och tillförlitligt. Nycklarna till detta nya nätverk är 1) skyddsräcken som säkerställer nätverkets tillförlitlighet och säkerhet; och 2) en effektiv representation baserad på datoralgoritmer, med avsevärt reducerad datorkraft och minnesförbrukning.
  • Inceptios Super Driver: en enorm mängd kördata från faktiska körförhållanden har använts för att träna en specialanpassad flerspråkig modell som kallas TruckGPT, vilket gör det möjligt för Inceptios virtuella förare att förbigå människors beslutsfattande i en mängd olika scenarion.
  • Inceptios plattform för självkörande lastbilar: inkluderar nästa generations styrenhet för självkörning (autonomous driving control unit, ADCU) som har tagits fram för tunga lastbilar och lämpar sig för långdistanskörning i svåra förhållanden med svaga trådlösa signaler; programvara med unika funktioner som optimerar utvecklingseffektiviteten avsevärt och kan anpassas till nya fordonsmodeller på bara 9–12 månader; samt elektrisk och elektronisk arkitektur (EEA) för lastbilar med nya funktioner, inklusive full modularitet fristående från mjukvara och hårdvara, vilket underlättar effektiva uppgraderingar.

Inceptios grundare och VD CEO Julian Ma sa: ”Efter ännu ett år med hårt arbete och betydelsefulla prestationer är vi oerhört glada över att dela med oss av Inceptios framsteg. Vi är riktigt stolta över de stora steg vi har tagit i arbetet med att göra vår teknik kommersiellt gångbar, med närmare 50 000 avklarade resor på 340 rutter åt mer än 100 logistikföretag.

De nya ordrar som vi har presenterat idag representerar ett enormt förtroende från våra värdefulla partners STO Express, ZTO Freight och Deppon Express, vilka alla har fått uppleva fördelarna med vår teknik i verkligheten. I vårt nya samarbete med CPIC kan vi dessutom ta fram försäkringslösningar som hjälper till att påskynda massproduktionen av självkörande lastbilar ytterligare. Vi ser fram emot att leverera fler massproducerade och självkörande L3-lastbilar till våra partners inom en snar framtid, som en del i vår strävan efter att göra transportsektorn grönare, säkrare och mer tillförlitlig.”

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy