Hur dina anställda identifierar sig själva blir allt mer beroende av det arbete de gör.
Vi har gått från att arbeta som till att vara, vilket i sin tur gör att anställda tillskriver allt mer av sin identitet till den roll de har i yrkeslivet. Jag arbetar inte som konsult, jag är konsult. Jag arbetar inte som sjuksköterska, jag är sjuksköterska. Jag arbetar inte som revisor, jag är revisor.
Utvecklingen kan givetvis vara av godo för såväl tillhörighetskänsla som arbetsmoral. Men risken är stor att när någonting går mindre bra, eller kanske rent ut sagt går åt pipsvängen på jobbet så känner man sig misslyckad som person. Närheten mellan människa och arbete är så stark att många ofta känner att om man inte lyckas i arbetet så misslyckas man i livet.
Detta blir extra påtagligt för Sveriges entreprenörer där man ofta inte bara investerat tid och kraft, utan även hela sin förmögenhet i företaget. Att då inte lyckas kan innebära såväl ekonomiska förluster som att både självkänsla och stolthet går i botten. För att säkra att ens personliga välmående inte går hand i hand med sitt företags finansiella resultat så måste företagets inbyggda, men ofta inaktiverade, förmånsstrukturer sättas i arbete för dess anställda.
Som start-up företagare har man en stor fördel av att vara både processläggare och den som utför processen. Det kan såklart kännas överväldigande och som att det mest tar tid från det riktiga arbetet – det som ditt företag sysslar med. Men det finns en otrolig möjlighet i att besitta ett sådant helhetsperspektiv som detta faktiskt ger.
Att kunna uppdatera och sedan direkt se effekterna av detta ger dig förutsättningar för att säkra arbetslivsbalans åt såväl dig själv som dina anställda – någonting som blir allt viktigare när gränsen mellan privatliv och arbetsliv blir allt suddigare.
Digitaliseringen har skapat möjligheter för arbetare att dra nytta av sin närhet och identifieringsstruktur till arbetet genom att aktivera tillgodogörandet av fördelar som tidigare inte var möjliga. För att säkra att du själv, eller dina anställda, inte bara drar nytta utan även får frihet från sitt arbete så finns det enkla steg för att göra förmåner mer tillgängliga.
Du är både beslutsfattare och utförare, därför kan just du sätta tonen och leda med ett gott exempel och så kommer de större företagen – där avståndet mellan beslutsfattare och utförare är långt – tvingas följa efter. Uppgiften att hjälpa sina anställda till mer frihet kan kännas kontraproduktiv, men följer du nedan steg så möjliggör du för att såväl du själv som dina anställda inte bara känner sig som en del av företaget utan som en gagnad part i det.
-
Nyttja befintliga ekosystem
Att driva företag innebär att du bär många hattar, dras i olika riktningar och tvingas spendera nätter och helger i arbetet. När tiden är vår mest värdefulla vara måste den spenderas klokt. För att säkra att du och dina anställda upplever arbetslivsbalans är det därför A och O att nyttja befintliga ekosystem vilka minimerar behovet av andras input i ledsamma och administrativa processer. Smarta tekniker som automatisering och AI kan påskynda processer dramatiskt. För att prioritera vad du ska implementera, tänk igenom dina vardagliga aktiviteter och fundera över vilka som kommer att dra mest nytta av teknik.
-
Öppna dörren till business leisure
Säkra en tvåvägsrelation mellan ditt privata och ditt professionella ”jag” och låt jobbet göra någonting för dig. Är du på affärsresa, se till att ta tiden att upptäcka staden du befinner dig i. Besök ett museum, ät middag på en lokal restaurang, eller ännu bättre – förläng din resa till att omfatta en dag eller två av personlig tid. En helg i Paris kanske? Eller en måndag i New York City? Unna dig unika upplevelser och perspektiv, som sedan kan hjälpa dig i ditt arbete. Relationen måste gå åt båda håll, där du hjälper jobbet och jobbet hjälper dig. Anamma konceptet ”bleisure” där du låter dig och dina anställda kombinera arbetsliv och privatliv – utan att det sker på bekostnad av det privata.
-
Se kritiskt på personlig tillväxt
Som entreprenör har du mycket att stå i för att bara hålla verksamheten vid liv. Tyvärr leder detta ofta till att tiden för personlig reflektion blir knapp, vilket gör det svårare att hålla passionen levande och att undvika utbrändhet. Ditt företag kommer inte att gå bra om det inte går bra för dig. Det må låta klyschigt, men det är inte mindre sant för det. Du måste investera i, och skapa möjligheter för, dina anställdas tillväxt.
Så varför är detta någonting vi rekommenderar att du investerar tid, kraft och resurser i? Att investera i sina anställdas tillväxt medför naturligtvis ett mått av risk då de blir attraktiva för andra arbetsgivare. Men, vad händer om du inte investerar i ditt företags humankapital och de stannar kvar?
Av Christian Nilsson på SAP Concur