[KRÖNIKA] I vår digitala tidsålder är det en alltmer komplex utmaning att hantera en organisations IT-infrastruktur.
I synnerhet små och medelstora företag kan tycka att implementeringen av nya standarder, tekniker och regler såsom GDPR är skrämmande. Det är därför ett växande antal små och medelstora företag nu litar på outsourcad IT-support för att hålla jämna steg med utvecklingen. Ibland tar leverantören av dessa funktionstjänster, den så kallade MSP:en (Managed Service Providor), till och med rollen som en virtuell CIO.
Digitalisering har snabbt blivit ett slagord i alla branscher. Information och data, och hur man använder dessa för att fatta rätt beslut, är det gyllene receptet på affärsframgång, men många små och medelstora företag saknar resurser att anställa en heltidsanställd som ägnar sig åt detta. Deras händer är ofta bundna på grund av begränsade resurser och brist på intern expertis, men de måste ändå hålla jämna steg med den snabba utvecklingen: utnyttja de nya funktionerna i uppkopplad teknik, välja och hantera det bästa nätverket och de bästa molntjänsterna samt försvara sig mot ständigt föränderliga cyberhot.
Med så många olika uppgifter att hantera är det inte konstigt att fler och fler mindre verksamheter vänder sig till MSP:er som sin pålitliga partner. Det är inte bara MSP:er som har blivit mer sofistikerade i hur de förutser, anpassar sig till och stöttar sina kunders behov. Ny teknik hjälper dem också att leverera tjänster och lösningar av företagsklass samtidigt som de är enkla att använda och tillräckligt kostnadseffektiva för små och medelstora företag.
En kostnadseffektiv lösning
Att anlita en MSP för att bli en virtuell CIO kan faktiskt vara lösningen på många små och medelstora företags teknikproblem. Som en virtuell CIO kan tjänsteleverantören spela en roll liknande en traditionell, intern CIO, men som egentligen består av ett större team av IT-experter med mer omfattande kunskaper, färdigheter och hjärnkraft.
Dessutom kan en virtuell CIO erbjuda sin viktiga hjälp till en bråkdel av kostnaden för en heltidsanställd. När IT-frågor dyker upp har MSP:en både expertis och erfarenhet för att åtgärda dem snabbt och effektivt, vilket hjälper kunderna att hålla igång sin verksamhet hela tiden. Detta leder till färre avbrott, mer produktivitet, nöjdare kunder och sist men inte minst gör det skillnad på sista raden.
Hantera cyberhoten
Vissa små och medelstora företag arbetar i en illusion om att de är för små för att bli mål för en cyberattack. Sanningen är att de är lätta byten för hackare eftersom de tenderar att behålla mindre sofistikerade och ibland till och med föråldrade säkerhetslösningar. Det är därför varje företag, oavsett hur litet, behöver en strategi för att förbereda sig för, hantera och eliminera de risker som kan leda till säkerhetsintrång.
Kidnappningsprogram är det vanligaste hotet mot små och medelstora företag och utgör en betydande andel av attackerna. Dattos senaste säkerhetsrapport om utvecklingen av kidnappningsprogram i Europa visar till exempel att 61 procent av europeiska MSP:er rapporterade ransomware-attacker mot sina små och medelstora kunder, och 19 procent av MSP:erna såg att deras kunder utsattes för flera attacker under en enda dag. Strategy Analytics rapporterar att i genomsnitt två av fem små och medelstora företag säger att de har blivit offer för en attack, och de som inte outsourcar sina IT-tjänster är mer i riskzonen än de som gör det.
Dessa siffror illustrerar hotens omfattning, men vad de inte visar är hur förlamande en attack kan vara för små och medelstora företag. Det är inte bara den genomsnittliga lösensumman som ökar, den ligger nu på cirka 22 980 SEK, utan också det tillhörande driftstoppet orsakat av ransomware drabbar små verksamheter ännu hårdare. Enligt Dattos rapport kostar driftstoppet i samband med sådana attacker europeiska företag i genomsnitt 1 240 242 SEK. Det är hela 53 gånger mer än den genomsnittliga lösensumman som har begärts under hela 2019.
En MSP kan hjälpa sina små och medelstora kunder att minska denna risk med den senaste tekniken för cyberskydd, säkerhetskopiering och återställning. BCDR-lösningar (Business Continuity and Disaster Recovery) är det bästa skyddet mot dataförlust och kidnappningsprogram eftersom de tillåter användare att snabbt återställa all förlorad data. Att implementera en BCDR-plan kan vara en utmaning om du har begränsade interna resurser, men outsourcing av denna uppgift till en MSP innebär att det sköts automatiskt i bakgrunden, så det inte påverkar eller saktar ner den dagliga driften.
Ett lyft för innovationen
Idag kan även verksamheter utan egna utvecklingslabb utnyttja resurser som har en verklig potential att förändra deras verksamhet, från innovativa molntjänster och smarta uppkopplade enheter till dataanalys och artificiell intelligens. Många är dock inte säkra på hur de kan dra full nytta av detta. Detta beror oftast på att den som äger ett litet företag är den som också fattar de tekniska besluten. Samma person ansvarar också för en mängd andra roller inklusive administration, ekonomi, HR, kundrelationer, marknadsföring och försäljning.
Med så många uppgifter är det inte förvånande att många ägare är ovilliga att anamma stora förändringar. Implementering, uppgradering och underhåll av teknik kräver också mycket tid och ekonomiska investeringar. En risk som många små och medelstora företag inte kan ta.
Med en betrodd MSP som partner kan de ändå utnyttja innovativ teknik. En virtuell CIO kan ge råd om, distribuera och hantera allt ifrån molnapplikationer, kommunikation och projektledning till kundrelationer, marknadsföring och redovisning. Allt företaget behöver är en internetanslutning. Genom att outsourca dessa uppgifter frigörs värdefull tid vilket gör det möjligt för små och medelstora företag att fokusera på sin kärnverksamhet, men samtidigt ligga i teknikens framkant.
Scott Gower, Nordenchef, Datto