[EFTER JOBBET] TomTom fortsätter utveckla för ett demokratiskt teknikanvändande.
Det holländska företaget TomTom – som bland annat är stora inom bilnavigation – lanserade sju nya produkter på IFA i Berlin i början av månaden. IT-Finans fanns på plats och fick en pratstund med en av deras marknadschefer. Vi fick höra om sportklockor, de utvecklar sådana också, nya sladdlösa uppdateringssystem och inte minst en världsnyhet: navigationssystem för skotrar.
Vill nå unga konsumenter
Nuno Campos , som är Marketing Manager för navigation tog sig tid att berätta om alla nyheterna. Han sa också att TomToms strategi är att hitta fler kunder och förhoppningsvis också i de yngre grupperna. Många som köper exempelvis bilnavigeringssystem är i 40- eller 50-årsåldern. Yngre bilförare förlitar sig ofta på sina smarta telefoner – ett misstag som betyder fler olyckor.
TomTom utvecklade och lanserade sina första navigationssystem för 12 år sedan. Produkterna för sport kom 2011 och började utvecklas i ett samarbete med sportproduktföretaget Nike – ett samarbete som nu är avslutat.
Nuno Campos säger att TomTom gör bra produkter – oavsett område. De är kända för att enheterna är lättanvända och han säger att TomTom vill demokratisera teknikanvändningen. Produkterna finns till ett bra pris och är som sagt lättanvända.
Starka på innovation
Den nya produkten för skotrar – ett GPS-system – är helt ny. TomTom vill lösa problem för konsumenten och gör sitt yttersta för att bidra till god innovation. Det är lätt att kopiera andra, säger Nuno Campos , men att ägna sig åt riktig innovation är en helt annan sak.
TomTom har byggt produkten för skotrar på samma sätt som de byggde navigation för bilar. Produkten som heter TomTom VIO har runda tryckskärmar som klarar olika väderlek. Man kopplar enheten till sin smarta telefon. Det går bra att använda produkten med handskarna på. Man ansluter också hörlurar i sin hjälm via Bluetooth och kan lyssna på instruktioner från systemet om vart man exempelvis ska svänga.
TomTom använder återförsäljare som i sin tur levererar till affärer. Det går att köpa TomToms produkter i affärer för konsumentelektronik och sportklockorna hittar man i sportaffärer.
TomTom lanserade också TomTom Touch Fitness Tracker på IFA-eventet. Som andra fitness-klockor läser den av användarens puls, räknar steg och visar hur man sovit. Nyheten är att den också visar vad kroppen består av. Hur mycket vatten har du i kroppen? Fett? Muskelmassa? Den här klockan kan exempelvis vara värdefull för den som vill gå ner i vikt. Dessutom, säger Nuno Campos , gillar kunderna klockan som började säljas i butik nu i mitten av september. Kanske en bra julklapp?
Lär dig mer om hur du kör
En av de andra nyheterna som TomTom presenterade var en ny enhet som installeras i bilen. Den visar hur väl en bilförare kör. Man får veta om man bromsat hårt eller accelererat snabbt så att man kan anpassa sin stil och spara bränsle. Enheten är också lämplig för den som precis lärt sig eller håller på att lära sig att köra bil. Det går att få en nybörjare att köra bättre. Föraren får exempelvis veta hur snabbt de körde runt ett hörn.
Sedan kom TomTom med en ny funktion för att uppdatera produkter för navigering via WiFi. Nu behövs det inte längre någon sladd. Användaren får ett meddelande när en enhet behöver uppdateras. Man ansluter enheten till sitt trådlösa nätverk – både enkelt och praktiskt.
Ett annat problem som TomTom löst är när bilförare vill kolla inkommande meddelanden på sina smarta telefoner – ett problem för trafiksäkerheten. Nu kan den smarta telefonen integreras med navigationssystemet som läser upp meddelandet – och det blir lättare att fortsätta koncentrera sig på trafiken.
Hitta vägen i fjällen
En annan nyhet – den här gången på nytt från sportklockornas värld – handlar om att man ska integrera en karta så att man kan se vägen. Klockan är tänkt för den som går långa promenader eller åker skidor. Den som åker skidor utför kan exempelvis få veta sin hastighet. Man kan dessutom se på skärmen vart man är. Det är fråga om en helt ny produktlinje, säger Nuno Campos .
Det var första gången som TomTom lanserade så många som sju produkter samtidigt på IFA och det var tionde gången som de deltog på det stora elektronikeventet i Berlin. Man kan redan se en hel del om deras nya produkter på hemsidan: www.tomtom.com/sv_se/.