Techbolaget Spotin vill revolutionera e-handeln, genomför övertecknad emissionsrunda
Hem NyheterE-handel Techbolaget Spotin vill revolutionera e-handeln, genomför övertecknad emissionsrunda

Techbolaget Spotin vill revolutionera e-handeln, genomför övertecknad emissionsrunda

Publicerat av: Redaktionen

Fler vill ta del av Spotins resa mot en friare e-handel.

Efter den senaste emissionsrundan tar det Luleåbaserade techbolaget in flera nya investerare som delar visionen kring att skapa en ny standard för e-handel.

Det teknikorienterade företaget har utvecklat lösningar för att koppla säljande parter närmare innehållsskapare i alla typer av digitala kanaler. Genom att erbjuda en teknik som exempelvis möjliggör e-handel direkt i redaktionellt innehåll och liveshopping, vill Spotin se hur makten förskjuts från de stora techjättarna tillbaka till varumärken och innehållsskapare.

Nu tar Spotin in ytterligare 15 miljoner kronor till en värdering av 150 miljoner kronor i en övertecknad emissionsrunda.

–  Med en långt utvecklad produkt inom Content Commerce och en portfölj med påbörjade samarbeten, ser vi att marknaden är redo för nya idéer och önskemål kring hur e-handeln bör bedrivas En förstärkt kassa ger oss dels bekräftelse på att vi rör oss i rätt riktning, men självklart även möjligheter till vidare expansion. Vi utesluter inte ytterligare emissioner i takt med en snabbare uppskalning och ett stort intresse. Säger Kristoffer Karlsson, VD och grundare av Spotin.

Spotin tar dels in riskkapital genom investmentbolaget Northislet. Bland privata investerare nämns profiler som Olof Faxander (Operating Partner, Nordic Capital) och Pontus Dackmo (Investment Manager, Protean Capital). Även entreprenören Erik Zetterberg, med erfarenhet från ledande positioner inom H&M, Amazon och numera grundare av Singular Society går in som investerare i Spotin.

– E-handelsbranschen har lidit allt för länge och suttit i knä på de stora globala techjättarna och deras klickbaserade affärer. Spotin känns som en spännande lösning med en hållbar affärsmodell, som skapar en uppsida för alla parter, kommenterar Erik Zetterberg.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>